Een geheim agent gaat in een afgelegen Amerikaans dorpje op zoek naar twee
verdwenen collega’s. Maar al snel gebeuren er vreemde dingen, en verandert zijn
missie in een nachtmerrie. Klinkt bekend? Dat is niet zo gek, want schrijver
Blake Crouch, op wiens boeken de nieuwe Fox-serie Wayward Pines is gebaseerd, is
een groot fan van
Twin Peaks. Toch gaat de vergelijking met de cultserie van David Lynch maar
deels op, zegt producer
M. Night Shyamalan bij de perspresentatie op het dak van een hotel in San
Diego. ‘De overeenkomst zit in de sfeer en de toon. Maar er is ook een
essentieel verschil. In Twin Peaks gedragen mensen zich vreemd zonder dat je
weet waarom. In onze serie blijkt uiteindelijk voor alles een verklaring te zijn
.’
Wat die verklaring is, daarover zwijgen hij en hoofdrolspeler
Matt Dillon uiteraard als het graf. Want er is voor de makers veel aan
gelegen om de buzz rond Wayward Pines zo lang mogelijk te laten duren. Fox zet
zwaar in op de tiendelige serie, die deze week gelijktijdig in première gaat in
125 landen voor naar verwachting 200 miljoen kijkers. Zo werd een sterrencast
samengesteld met Oscarwinnares
Melissa Leo,
Juliette Lewis, en dus good old Matt Dillon. De laatste speelt de rol van
Ethan Burke, een stoere, zwijgzame geheim agent die twee collega’s uit Seattle
moet opsporen. Een van hen is Kate Hewson, Burkes partner met wie hij een
affaire heeft gehad. Op weg naar Wayward Pines krijgt Burke een auto-ongeluk, en
hij wordt in verwarde toestand wakker in het plaatselijke ziekenhuis. Daar
begint de sinistere zuster Pam (Leo) hem het leven zuur te maken, samen met
sheriff Pope. Andere belangrijke personages zijn de charismatische psychiater Dr
. Jenkins (
Toby Jones), barmeid Beverly (Lewis) en de excentrieke speelgoedmaker Harold
Ballinger.
Om de zaak nog ingewikkelder te maken reist Burkes vrouw
Theresa hem achterna naar Wayward Pines. Maar hoe geraakt zij voorbij de
gigantische muur die om het dorp heen staat? En als haar dat lukt, hoe gaat ze
dan reageren op de relatie tussen Burke en Hewson, die elkaar intussen weer
hebben gevonden? Zo stapelen de vragen en raadsels zich op, en vraagt iedereen
zich af: wat is er toch mis met Wayward Pines?
Twin Peaks met uitleg, zo zou je de Fox-serie Wayward Pines kunnen omschrijven. Producer M. Night Shyamalan (The Sixth Sense) en hoofdrolspeler Matt Dillon vertellen.
Status
Vijfentwintig jaar geleden zou Dillon waarschijnlijk zijn
neus hebben opgehaald voor een klus als deze. Maar hoewel hij uiterlijk
nauwelijks veranderd is, zijn de tijden dat hij de grote Hollywoodrollen voor
het uitkiezen had allang voorbij, erkent hij ruiterlijk. Bovendien heeft
televisie tegenwoordig een heel andere status dan toen. ‘Mensen kijken er nog
steeds van op dat iemand als ik voor tv gaat werken. Maar ik zie weinig verschil
. Ik hou van acteren, en met deze topcast was het heerlijk werken. Het grootste
verschil vond ik dat het allemaal zo lang duurde. Het was bijna alsof ik een
vaste baan had.’ (lacht)
Ook voor Shyamalan, die de eerste twee
afleveringen zelf regisseerde, is Wayward Pines zijn eerste stap in de
televisiewereld. Eentje waarover werd gegniffeld, want over de opkomst en val
van deze voormalige Indiaas-Amerikaanse wonderboy zou je een boek kunnen
schrijven. In 1999 werd hij nog toegejuicht als de nieuwe Hitchcock vanwege zijn
geestenthriller
The Sixth Sense. Die gaf hij een succesvol vervolg met de superheldenfilm
Unbreakable. Maar nadien volgden verschillende flops die zijn
Hollywoodcarrière voorlopig de nek om draaiden. Vooral het peperdure
The Last Airbender kreeg er flink van langs.
Griezelen
Op de vraag of Shyamalan teleurgesteld is door zijn ervaringen in de filmwereld
, reageert hij met een minzaam lachje. ‘Ik kan dat wel ontkennen, maar je zult
me toch niet geloven. Laat ik het zo zeggen: vroeger hadden films weerklank in
de samenleving. Five Easy Pieces heeft de Amerikaanse samenleving echt veranderd
. Tegenwoordig gaat het alleen nog maar om marketing. Wie originele verhalen wil
vertellen, kan sinds The Sopranos beter bij de televisie gaan werken. En voilà
: het heeft even geduurd, maar hier ben ik.’
Wat dus niet veranderd
is, is Shyamalans voorliefde voor verhalen die de kijker doen griezelen. ‘Dat
sprak me meteen aan in het script,’ zegt hij. ‘Niemand weet wat er aan de hand
is in Wayward Pines, de hoofdpersoon niet en het publiek ook niet. Mensen denken
vaak dat ik geïnteresseerd ben in het bovennatuurlijke. Maar dat is het niet:
het gaat mij om het onbekende waar we allemaal bang voor zijn. Ik was een
angstig kind, en eigenlijk ben ik nog steeds angstig. Op weg hiernaartoe was ik
er zeker van dat mijn vliegtuig ging neerstorten. Stripfiguren, aliens of
geesten zijn voor mij alleen maar metaforen om over die diepe angsten te kunnen
praten.’