De dramaserie Voetbalmeisjes heeft volop voetbal te bieden. Een beetje voetballer (m/v) proeft de kleedkamer, hoort klakkende noppen op de gang en hoeft zich de geur van zweet, massageolie en natte aarde maar in te beelden om honger naar de bal te krijgen. Toch draait het in Voetbalmeisjes lang niet alleen om voetbal. Het gaat om opgroeiende meisjes en alles waar ze in het dagelijks leven mee bezig zijn en tegenaan lopen.
Per aflevering ligt het perspectief bij een ander meisje uit het elftal van fc Athena. Zij zit ergens mee of doet een ingrijpende ervaring op en dat krijgt zijn weerslag op de rest van het team. Van verliefdheid op de trainer, homoseksualiteit en gescheiden ouders tot omgaan met de dood of armoede. Terugkerende motieven zijn de ongelijkheid tussen jongens en meisjes en culturele vooroordelen.
Het maken van een serie over meisjesvoetbal gold als een droom voor zowel Sia Hermanides (29) als Alieke van Saarloos (33). Een voetbalteam leek hen het ultieme perspectief om de belevenissen van opgroeiende meisjes in beeld te brengen, zegt Hermanides: ‘Voetbal verbindt. Op het veld zijn alle speelsters gelijk en hebben ze hetzelfde doel: die wedstrijd winnen. Tijdens het voetbal vallen de verschillen weg.’
Van Saarloos: ‘Maar ook buiten het veld speelt de groepsdynamiek. De meisjes kunnen heftig op elkaar reageren, elkaar enorm beïnvloeden. Of het nu gaat om het accepteren van een andere mentaliteit of het ontdekken van hun identiteit.’
Beide makers benadrukken dat gendergelijkheid zeker niet het hoofdthema is van Voetbalmeisjes. Etniciteit of afkomst vormen evenmin een centraal uitgangspunt, zegt Van Saarloos: ‘Natuurlijk spelen vooroordelen over elkaars etnische groep. Zo gaat het ook in de praktijk: op straat en in het veld. Het is niet onze bedoeling daarover te moraliseren of over te brengen hoe het zou moeten. We proberen te laten zien hoe groepen met elkaar omgaan, soms met elkaar botsen en dan weer iets van elkaar opsteken.’