Een geanimeerde beer die de onderbuikgevoelens van de natie aanspreekt en een gooi naar het presidentschap doet, een vrouw die haar overleden man vervangt door een sprekend lijkende robot, mechanische bijen die op Twittercommando afgebrande mensen vermoorden. Zomaar drie verhalen uit de afgelopen drie seizoenen van de Britse (na het inlijven door Netflix: Brits-Amerikaanse) dystopische sciencefictionserie Black Mirror.
Geen doorlopende serie met vaste personages, maar losstaande afleveringen, waarin telkens de moeizame reactie van de mens op nieuwe technieken centraal staat.
Bedenker van de serie en schrijver van alle afleveringen is satiricus Charlie Brooker. Dat de grote man half november in Londen tijdens interviews over het komende, vierde seizoen wordt bijgestaan door producent Annabel Jones is niet toevallig. Hoewel Charlie de bedenker is, is zij het klankbord. Al in een vroeg stadium vuren de twee ideeën op elkaar af, en als het interview een indicatie van hun werkwijze is dan zal het Annabels belangrijkste taak zijn om ervoor te zorgen dat de uitbundige en tomeloze Charlie niet al te ver uit de bocht vliegt.
In 2012 won het eerste seizoen van Black Mirror de Gouden Roos in Montreux. In de categorie Comedy. Is dat wat het is?
Charlie Brooker: ‘Wij moeten er zelf in elk geval altijd hard om lachen. Zeker in de voorbereidende fase, wanneer we nog aan het script werken. Het eindproduct is vaak somber en angstaanjagend, maar de geboorte is vaak heel vrolijk.’
Wat gebeurt er dan onderweg?
Brooker: ‘Geen idee. We zijn twee zwartgallige geesten, denk ik. Nee, het is leuk om deze wat-als-situaties te onderzoeken. Ze worden pas angstaanjagend als je ze zonder de lach opdient.’
Annabel Jones: ‘Vaak is het begin een komische overdrijving, maar als je dan dieper gaat graven blijkt zo’n gedachte nog helemaal niet zo gek of overdreven, waardoor het verhaal gelijk een minder grappige lading krijgt. Maar dit seizoen hebben we ook wat meer komische afleveringen. Neem de ‘uss Callister’, een soort parodie op de eerste afleveringen van Star Trek. Daar zit veel humor in. Maar natuurlijk ook, zoals je van ons gewend bent, momenten van lelijkheid, wreedheid en melancholie.’
Net als in de echte wereld.
Jones: ‘Precies. Ik hoop dat de serie veel verschillende tonen heeft en vooral dat ie onvoorspelbaar blijft. Dat is onze belangrijkste taak.’