Stel, je steekt veel tijd en moeite in een dure, intelligente dramaserie voor de BBC; de dag na de eerste uitzending speur je gespannen de reacties af, en die blijken allemaal te gaan over... het geluid. Het overkwam Neal Purvis en Robert Wade afgelopen februari na de Britse tv-première van hun creatie SS-GB. Niet bepaald een droomstart, vertelt het scenaristen- en producentenduo telefonisch vanuit Londen.
Robert Wade: ‘In alle bladen stond hetzelfde verhaal: “Kijkers klagen massaal over slecht geluid SS-GB.” Over de inhoud ging het nauwelijks. En als je dan verder las, bleek alles te zijn gebaseerd op een handjevol tweets. Behoorlijk frustrerend.’
Neal Purvis: ‘Wij hadden die eerste aflevering zelf in een bioscoop bekeken en konden alles prima verstaan. Misschien was er te weinig rekening mee gehouden dat mensen tegenwoordig vaak op laptops en telefoons kijken, met matige boxjes. Hoe dan ook, de BBC heeft alles meteen opnieuw gemixt en vanaf de tweede aflevering waren er geen klachten meer.’
Snel door naar de inhoud dan. De zesdelige WO II-serie SS-GB is gebaseerd op de gelijknamige roman van thrillerauteur Len Deighton uit 1978. In een alternatief 1941 hebben de nazi’s de Slag om Engeland gewonnen en Londen bezet. Hoofdpersoon is een Scotland Yard-rechercheur (gespeeld door Sam Riley) die nu aan de SS moet rapporteren. Maar ook het verzet probeert hem in te lijven, onder meer door een Amerikaanse femme fatale (Kate Bosworth) op hem af te sturen.