Mark Rietman (Amsterdam, 1960) is maar een paar minuten te laat, maar hij excuseert zich toch. Iets met zijn fiets. We zijn bij café-restaurant De Plantage, de voormalige tv-studio waar Pauw en De wereld draait door werden opgenomen. Rietman bestelt thee en blijkt een goedgemutste prater die puntig formuleert, maar soms ook zinnen niet afmaakt en ze laat verwaaien, ins Blaue hinein.
Hij komt dezer dagen vaak voorbij op tv rond het achtuurjournaal in een ABN AMRO-reclame. Daarin is hij ‘ons kent ons’, een have die met zijn vrienden, ook haves, uit eten gaat. Als ‘de pot’ niet kan betalen, redt Rietman de situatie door mobiel te bankieren. Krijgt hij veel reacties? ‘Neuh. Ik zit niet in het segment van de BN’ers, mensen kennen mijn gezicht soms wel, maar weten vaak niet waarvan. “Maar wáár ken ik u dan van?” krijg je dan. Nou, ik zat in Oud geld. Nee, niet gezien. Vuurzee? Nee niet gezien. Blijkbaar vond de bank het wel leuk om die man te vragen die Rijkman Groenink speelde.’ Rietman doelt op het toneelstuk De prooi, naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit. Daarin speelde hij de archetypische kille bankier, verzakelijkt tot in zijn nieren.
Ook in Zuidas speelt Rietman een topman. Hij is advocaat Rudolf van de Sande Grinten, met Christine Meijer (Annet Malherbe) founding partner van een groot kantoor aan de Zuidas. ‘Ik speel iemand die vanuit geboorte, ambitie en talent het beste advocatenkantoor van Nederland wilde hebben, wat hem ook gelukt is. Maar hij is wel een one-trick pony, er is verder weinig in zijn leven. Hij heeft een geblokkeerde relatie met zijn zoon, die hij graag bij hem in de zaak wil, zonder te zien wat de jongen zelf wil. Zijn huwelijk is een soort bedrijfje geworden, zoals dat vaak gaat. En dan overkomt hem iets wat het klassieke is-that-all-there-is-moment veroorzaakt. Dat zet bij hem een zoektocht in gang, naar de relatie met zijn zoon en ook naar zichzelf. Waar heb ik mijn hele leven op gewed, en is dat in tijden van crisis genoeg?’