De dag waarop de castleden en de makers van Succession, de nieuwste HBO-dramaserie, voor het eerst samenkwamen om de pilotaflevering door te nemen, was de dag waarop Donald Trump tot president verkozen werd. Een uitslag die veel mensen niet hadden zien aankomen, ook Succession-schrijver en -showrunner Jesse Armstrong niet. Dat de serie over een zeer vermogende en invloedrijke New Yorkse mediafamilie ook nu nog zeer actueel voelt, noemt de Brit in een dure hotelkamer met uitzicht over Central Park een gevolg van ‘dicht op de maatschappij schrijven’. Al is hij zelf ook verrast hoezeer de eerste aflevering, die anderhalf jaar geleden werd opgenomen, tegen de actualiteit aanschurkt.
Twee fragmenten uit de serie doen met name erg denken aan recente nieuwsverhalen en aan de huidige Amerikaanse president en zijn familie. In het eerste lukt het Kendall Roy (Jeremy Strong), zoon van een mediamagnaat en beoogd CEO van mediaconglomeraat Waystar Royco, niet een belangrijke deal te sluiten en vragen zijn medewerkers hem of hij zijn vader misschien wil bellen. ‘Inderdaad een Don jr.-momentje,’ lacht Armstrong
Het tweede fragment is een absurde scène waarin Roman Logan (Kieran Culkin), de flierefluitende jongste zoon, zo’n misbruik maakt van zijn privileges dat zijn vader een fixer inzet om de tuinman en diens familie een non-disclosure agreement (NDA), een geheimhoudingsovereenkomst, te laten tekenen.
Anderhalf jaar geleden wist het merendeel van de ‘gewone’ burgers niet wat een non-disclosure agreement inhield, zegt Armstrong. Maar dankzij de onthullingen over Harvey Weinstein – de filmproducent legde zijn slachtoffers het zwijgen op met dit soort overeenkomsten – en Trumps vermeende affaire met pornoster Stormy Daniels, die momenteel met veel kabaal onder haar contract probeert uit te komen, weet opeens iedereen wat een NDA is en hoezeer mensen met geld en macht er misbruik van maken.