De gouden eeuw van televisieseries zorgt voor een onverzadigbare drang tot het maken van nieuwe producties: iedereen moet immers mee in de ratrace om de kijker. De onvermijdelijke keerzijde is dat er zo veel content wordt gecreëerd dat veel (dure) series vrij geruisloos onder de radar verdwijnen. Niet zo vreemd dus dat makers steeds vaker kiezen voor een hybride van verschillende genres om maar boven het maaiveld uit te steken. Het verklaart wellicht ook het onderscheidende karakter van de ambitieuze Brits-Amerikaanse dramaserie The Rook. Wat zich in eerste instantie lijkt te ontvouwen als een vertrouwde spionagethriller blijkt net iets anders in elkaar te steken: de spionnen in The Rook beschikken namelijk over paranormale gaven. Oftewel: James Bond goes Jomanda? Zo simpel ligt het gelukkig niet.
The Rook volgt de jonge vrouw Myfanwy (Emma Greenwell, eerder te zien in series als Shameless en The Path), die op een regenachtige avond ontwaakt op een Londense brug waar tientallen lijken liggen. Ze blijkt wonderwel een aanslag op haar leven te hebben overleefd, maar kampt met één probleem: ze heeft geen idee meer wie ze is en hoe ze tussen die lijken is beland. Aan de hand van videotapes en aanwijzingen die ze voor haar ‘dood’ achterliet, ontdekt ze dat ze lid is van een tak van de Britse geheime dienst MI5, Checquy, waarin agenten verenigd zijn die over bovennatuurlijke krachten beschikken. Binnen die organisatie woedt een felle machtsstrijd tussen twee hooggeplaatste figuren: Lady Ferrier (Joely Richardson) en Conrad Grantchester (Adrian Lester).
Te midden van al deze intriges moet Myfanwy op zoek naar een mol binnen de geheime dienst om erachter te komen wie het op haar leven heeft gemunt. En alsof er in de eerste afleveringen nog niet genoeg haakjes zijn uitgegooid om de kijker vast te houden, komt er ook nog een misdaadsyndicaat om de hoek kijken, waarin een rol is weggelegd voor de internationaal steeds actievere Barry Atsma.