Het juryproces is een geliefd onderwerp in populaire cultuur. Mensen uit alle lagen van de bevolking die, veelal zonder enige kennis van de wet, samen moeten beslissen of een verdachte schuldig of onschuldig is. Aan drama en emoties geen gebrek.
Dat zagen de Vlaamse scenarioschrijvers Sanne Nuyens (1981) en Bert Van Dael (1981), die eerder de door Stephen King op Twitter aanbevolen dramaserie Beau séjour maakten, ook. Net als in de VS wordt de schuldvraag bij rechtszaken over zware misdrijven en politieke delicten in België beoordeeld door een twaalfkoppige volksjury. Een overblijfsel van de Franse overheersing.
Toen het er de afgelopen jaren even op leek dat het assisenproces, zoals het officieel heet, zou worden afgeschaft – het kost veel tijd en geld – besloten Nuyens en Van Dael dat het moment daar was om een juryproces in Gent als setting voor hun nieuwe dramaserie te gebruiken. Ze trokken de jonge regisseur Wouter Bouvijn (1987) aan en in april 2019 ging de eerste aflevering van De twaalf in première op het festival Canneseries. Daar mochten Nuyens en Van Dael meteen de prijs voor het beste scenario in ontvangst nemen.
De rechtszaak die in De twaalf centraal staat is die van schooldirecteur Frie Palmers (Maaike Cafmeyer), die ervan wordt beschuldigd jaren eerder haar dochter en haar beste vriendin vermoord te hebben. In plaats van de focus enkel op de emotionele en ingewikkelde zaak te leggen, besloten ze ook een zestal juryleden te belichten, vertellen de schrijvers een dag voor de prijsuitreiking op een dakterras in de Franse kuststad.
Van Dael: ‘Het idee dat gewone burgers moeten oordelen over een ander vonden we interessant. Wat neem je mee uit je eigen omgeving? In welke mate bepaalt je achtergrond je oordeel? Door ook naar de levens van deze mensen te kijken, voelde het als een nieuwe insteek.’ Vandaar dat ze het resultaat dan ook pertinent geen rechtbankdrama noemen, aldus Nuyens. ‘In De twaalf komen zowel de persoonlijke levens van de juryleden als het mysterie van de rechtszaak aan bod. Elke aflevering focust op een van de juryleden en aan het eind van de serie komen ze allemaal samen om te beslissen over het lot van de beschuldigde. Omdat je deze mensen tien afleveringen lang volgt, begrijp je als kijker waarom ze uiteindelijk de keuze maken die ze maken.’