Amerikanen krijgen niet genoeg van ruimteschepen en spinnenmannen
Christopher Nolans nieuweling komt binnen op nummer 3
Het Amerikaanse publiek heeft op dit moment blijkbaar zin in spektakel van het betere soort. Star Wars en Spider-Man bleven afgelopen weekend immers stevig op hun eerste en tweede plaats staan in de Amerikaanse Box Office Toptien. De drie premières moesten het dit keer doen met de derde, vierde en vijfde plaats.
De hoogste notering was voor Insomnia, een film waar reikhalzend naar werd uitgekeken. Regisseur Christopher Nolan oogstte in 2001 immers veel succes met de fascinerende thriller Memento. Insomnia is een remake van de gelijknamige Noorse film uit 1997, over een uitgebluste rechercheur die in een dorpje neerstrijkt om een kindermoord op te lossen. In de oorspronkelijke versie werd de agent gespeeld door Stellan Skarsgård (Breaking the Waves). In Nolans film neemt Al Pacino de hoofdrol voor zijn rekening. Vakblad Variety: 'While it may not be as stylistically idiosyncratic as Memento, Insomnia is a gripping, highly dramatic thriller that more than confirms the distinctive talent of young Brit helmer Christopher Nolan.'
De nummer 4 van het afgelopen weekeinde was Dreamworks' nieuwe animatiefilm Spirit: Stallion of the Cimarron, over de lotgevallen van het heldhaftige paard Spirit. Deze deels handgetekende en deels computergeanimeerde tekenfilm in CinemaScope werd door Philip Wuntch van de Dallas Morning News 'one of the season's most human films' genoemd. In de New Times Los Angeles spreekt Rober Wilonsky van 'an exceptionally dreary and overwrought bit of work.'
Op 5 stond Enough, een huiselijk geweld-drama van Michael Apted (Nell) over een vrouw (Jennifer Lopez) die maar niet aan haar agressieve echtgenoot kan ontsnappen. Enough werd door de Amerikaanse pers met de grond gelijk gemaakt. De film zou grof, stroperig en ongeloofwaardig zijn en mikken op de lage emoties van de kijker. Connie Ogle van de Miami Herald raadt Lopez aan wat beter over de volgende filmkeuze na te denken 'When it comes to making bad movies, for Lopez, Enough is enough'.