Ze worden 007-partners genoemd: de Philipsen, de Heinekens en de Revlonnetjes
. Voor een geschat bedrag van 200 miljoen euro hebben ze zijn kant gekozen en in
ruil voor een paar seconden van zijn aandacht loven ze zijn naam in hun reclame
-uitingen. Geen partners in crime dus, maar partners in handel.
Product placement heet dit fenomeen en volgens de media in de Angelsaksische
landen, waar de film al een tijdje draait, is het nog nooit zo bont geweest als
in de nieuwste James Bond-film Die Another Day. De geheim agent moet een
wandelende reclamezuil zijn geworden, die even gemakkelijk naar het nieuwste
scheerapparaat van Philips grijpt als naar zijn pistool. En Q, Bonds goede
genius, wil voor een paar centen best mal doen in een reclamefilmpje va Heineken
. In de bakermat wordt al smalend gesproken van Buy Another Day.
Lex
de Rooi is vice president marketing & communications bij Philips en
onderhandelde met de Bond-producenten over de placement van dat nieuwe
scheerapparaat. Het eerste contact werd gelegd door Korbon Enterprises, een
Amerikaans bureau dat bemiddelt tussen producenten en bedrijven. Film- en tv-
scripts worden al in een vroeg stadium bij Korbon gedeponeerd om te beoordelen
of er uit sommige scènes misschien een slaatje is te slaan.
Product
placement kent twee varianten: meestal is het een plekje op de achtergrond,
bijvoorbeeld als Bond een café bezoekt en een drankproducent het decor mag
aankleden. Maar in de scène 'James Bond scheert zich' zag Korbon meteen een
prominente rol weggelegd voor 'de Leica onder shavers', zoals De Rooi het
nieuwste scheergenoegen aanprijst.
Begin dit jaar reisde hij naar
Londen om het definitieve script te lezen. De Rooi moest zijn broek-, jas- en
vestzakken legen, en werd samen met het script opgesloten in een kale ruimte. '
Want ze zijn als de dood dat er voortijdig iets uitlekt.'
De enige
voorwaarde die Philips vooraf had gesteld, was dat het scheerapparaat
eenvoudigweg zou scheren. 'Dus niet opeens uit de lucht zou vallen, of zoiets.'
Die wens werd met alle plezier gehonoreerd en dus grijpt James Bond naar een
Sensotec als hij terugkeert uit krijgsgevangenschap in Noord-Korea. Het scheren
duurt slechts een paar seconden, maar de vice president is vol lof. 'Bond houdt
het apparaat op een heel natuurlijke manier vast.'
De argeloze kijker
zal het niet zo in de gaten hebben gehad, maar in feite is product placement
een oud verschijnsel. Kammenfabrikant Ace deed bijvoorbeeld al goede zaken met
James Dean die in Rebel Without A Cause zijn kuif op orde brengt met een Ace. En
snoepjesfabrikant Hershey zag de verkoop van Reese's Pieces met tweederde66
procent stijgen nadat E.T. ervan had gesmuld. En onze eigen Nummer Veertien was
niet te beroerd om een videorecorder van de 'gloeilampenfabriek uit het zuiden
des lands' aan te prijzen, ook al behoort die toch tot de natuurlijke
erfvijanden.
Maar bij James Bond was het bedrijfsleven van begin af
aan een bijna natuurlijke partner. Toen de geheim agent veertig jaar geleden de
overstap maakte van boek naar film, moest hij in alle opzichten het beste worden
wat het kapitalisme te bieden had. Die lui achter het IJzeren Gordijn moesten
maar eens goed beseffen wat ze allemaal misliepen met dat stomme communisme van
ze.
Dus dronk James Bond niet zomaar wodka, nee, het moest Smirnoff
zijn. Dus dronk hij niet zomaar champagne, nee, het moest Dom Perignon zijn. Dus
droeg hij niet zomaar horloges, nee, het moest een Rolex zijn. Probleem was in
het begin dat niet elk bedrijf in Bond een natuurlijke partner zag. Voor Dr. No
(1962), de eerste verfilming, had Rolex nog helemaal geen zin om zijn dure
product te plaatsen. Uit arren moede stond producent Albert Broccoli zijn eigen
exemplaar af.
In de onlangs verschenen 'biografie' James Bond - the
Legacy schrijft auteur John Cork dat de strategie was om van James Bond het
cinematografische equivalent van Aston Martin te maken, de ambachtelijk gemaakte
racewagen van Britse makelij: ouderwetse degelijkheid gecombineerd met de
nieuwste snufjes.
Geestelijk vader Ian Fleming had de geheim agent
nog laten rondrijden in een Bentley, maar dat kon volgens production designer
Ken Adams echt niet meer in de swingende jaren zestig. 'Het moest een hippe,
eigentijdse auto zijn, de Aston Martin dus.'
Zo groeiden James Bond
en de zijnen uit tot trendsetter. Het nieuwste model van Aston Martin,
geïntroduceerd in Goldfinger (1964), werd een hebbedingetje voor de nieuwe
rijken van toen. Paul McCartney, Graham Nash en Mick Jagger gingen onmiddellijk
over tot een aanschaf. En de witte bikini waarin Honey Rider (Ursula Andress)
oprees uit zee, werd een statussymbool van geëmancipeerd sex-appeal.
Veertig jaar en twintig Bond-films later zijn de rollen radicaal omgedraaid. Had
James Bond eerst Smirnoff en Rolex nodig om voor vol te worden aangezien,
inmiddels kan de cijfercombinatie 007 maar één ding betekenen. Toen 25 jaar
geleden een Bulgaarse dissident in Londen werd vermoord met gif uit het puntje
van een paraplu had de hele wereld dezelfde associatie: Bond, James Bond.
Hij kan het zich nu dus veroorloven zijn zakenpartners te kiezen. Als James Bond
het goed vindt, dan moet het wel goed zijn. Rolex werd aldus Omega, Smirnoff
werd Finlandia, BMW werd Ford en Die another day werd Buy another day.
'Ook een premium-merk, hoor.'
Loek Kampinga werkt bij de Nederlanse
importeur en volgens hem dankt Finlandia zijn belangrijke consument aan het
ijzige karakter van de vodka die volgens de reclamejongens 'langs natuurlijke
weg wordt gefilterd door gletsjermorenen'. Het werkterrein van Bond ligt ditmaal
ook in die contreien. Natuurlijk is het leuk dat Smirnoff het loodje heeft
gelegd, zegt Kampinga, maar daarop wordt zeker niet de nadruk gelegd in de
uitbating. Het zou trouwens ook niet mogen, want in dit partnerschap is Bond de
baas.
In ruil voor zijn bijdrage aan Die another day heeft Philips
zich verplicht aan een reclamecampagne die op James Bond is toegesneden. In
plaats van de gewapende smoking verschijnt nu een scheerapparaat in het
zoeklicht.
Maar volgens Lex de Rooi is het beslist niet zo dat James
Bond zijn ziel heeft verkocht aan de hoogstbiedende. Sterker nog,
personeelsleden die de film al zagen, reageerden tamelijk teleurgesteld. Op
basis van de zure recensies hadden ze op een daverende commercial gerekend, maar
hun werkgever was alweer uit beeld toen ze er net erg in kregen.
Het
Londense kantoor van distributeur 20th Century Fox reageert geprikkeld op de
Britse woordspeling. Het is heus niet anders gegaan dan bij de vorige Bond-films
, zegt publiciteitsmedewerker Geraldine Moloney. Er is een script en daarmee kan
zaken worden gedaan. Maar één ding staat vast: dat script is heilig. Als staat
geschreven dat James Bond een glaasje water drinkt, wordt er heus geen limonade
van gemaakt omdat de firma Herschi te paaien valt.
Maar, zegt Moloney
, je moet het ijzer wel smeden als het heet is. In Die Another Day zit
bijvoorbeeld een scène waarin Bond wordt ontmaskerd dankzij een nieuwe techniek
in de mobiele telefonie. Toen de schrijvers dat bedachten, was het nog
toekomstmuziek. Maar nu er ook in het echt fotootjes mobiel kunnen worden
geseind, zou je gek zijn om alleen de fantasie te willen prikkelen.
Eerlijk gezegd is die hele discussie over James Bond als reclamezuil wat haar
betreft volstrekt achterhaald, kritiek van overrijpe scherpslijpers en voor de
nieuwe generatie een volstrekt non-item. James Bond is een merk, altijd al
geweest. En merken plaats je in de markt, daarover doe je niet verheven.
Die Another Day gaat 9 januari in première.