Volgens de overlevering kreeg Alfred Hitchcock tijdens een autotocht door Zwitserland de schrik van zijn leven. Hitchcock keek uit het raam en riep: 'Dit is vreselijk. Dit is het vreselijkste dat ik ooit heb gezien.' Zijn gezelschap zag niets alarmerends. Pas in tweede instantie zag het in de verte een priester . Hij was in gesprek met een klein jongetje, op wiens schouder hij zijn hand had gelegd. Hitchcock, tegen de jongen: 'Ren, jongen! Ren voor je leven!'
Filmregisseurs en het katholicisme: het is een moeizame relatie. Volgens de Amerikaanse pressiegroep Catholic League zijn katholieken zelfs de enige bevolkingsgroep die nog openlijk gediscrimineerd mag worden, met name door de filmwereld. Toen de New Yorkse distributeur Miramax de rechten van The Magdelene Sisters aankocht, was dat voor William Donohue, voorzitter van de League, aanleiding op te roepen tot een boycot van Miramax-producties. Na Priest, The Butcher Boy, Dogma, 40 Days and 40 Nights en The Crime of Father Amaro was dit de zesde anti-katholieke film in korte tijd die door Miramax werd gepresenteerd.
Het Amerikaanse verzet volgde op de rel die The Magdalene Sisters veroorzaakte tijdens de wereldpremière in Venetië, waar hij werd bekroond met de Gouden Leeuw . Regisseur Peter Mullan noemde op het festival de katholieke kerk een metafoor voor alle onderdrukkende instituten. Donohue: 'Mullan vergeleek de kerk met de Taliban. Hij zei dat hij in zijn film alles wilde samenvatten wat slecht is aan het katholicisme.' Waarom toch? 'Niemand durft zoiets te zeggen over het jodendom of de Islam.'
'Het is ongelooflijk hoe de pr-machine van de kerk reageert', zegt Mullan. 'Ik had verwacht dat ze de film zouden doodzwijgen . Maar nee: ze ontkennen alles. Het nieuwe millennium heeft het Vaticaan nog niet bereikt.'