Het vijfde bezoek aan Toronto International Film Festival (TIFF), vandaag losgebarsten, begint zoals het ook de voorgaande keren verging: de honger naar al die films is na de zomervakantie groot, en tegelijk maken de mogelijkheden die het festival biedt ook ietwat duizelig.
Het TIFF startte 30 jaar geleden als het Festival of Festivals, en dat is het nog steeds: een overzicht van het beste wat eerder dit jaar in Berlijn, Cannes en Venetië is gepresenteerd . Een ideale inhaalslag, en door de ontspannen sfeer vooral ook een plek om regisseurs te strikken voor vraaggesprekken die langer dan 25 minuten mogen duren.
Alleen: er is zoveel meer. De status van het festival groeit en groeit, met als gevolg dat het niveau van de wereldpremières met het jaar stijgt . Toronto geldt binnen de filmindustrie steeds meer als dé plek waar films stijlvol gelanceerd kunnen worden, met de comfortabele steun van een cinefiel publiek en een markt die minder agressief reageert dan die van Cannes. De zegetocht van American Beauty begon in Toronto, Lost in Translation werd hier in 2003 voor het eerst op het publiek losgelaten, en vorig jaar werd Jamie Foxx' hoofdrol in Ray op de wereldpremière al 'Oscar-waardig' genoemd - een campagne die uiteindelijk met een Oscar voor de Beste Acteur werd afgesloten.
Dan is er in Toronto ook nog een sterke documentaire-sector (met onder meer de openingsfilm van het komende IDFA - Sisters in Law van Kim Longinotto - op het programma), en veel jong werk uit Azië, waar het TIFF een abonnement op lijkt te hebben. Maar opdracht nummer één is voor elke filmjournalist gelijk: na aankomst in het hotel onmiddellijk naar het perscentrum, om de perskaart en het overzicht van de vertoningen te bemachtigen - twee attributen die de komende 9 dagen onmisbaar zullen zijn. Een eerste blik op het overzicht leert dat Sisters in Law die middag al heeft gedraaid. Welkom in Toronto. Twee uur geleden geland , nu al een belangrijke film gemist.