Idee
'Ik wilde iets zeggen over wat ik op het moment belangrijk vind.
Als je de afgelopen jaren de krant opensloeg of de tv aanzette, zag je alleen
maar onrust en angst, voor andere culturen, voor andere mensen. Ik wilde eens
een stap terug doen en laten zien waar het volgens mij om gaat. Namelijk: dat de
wereld voor het grootste deel bevolkt wordt door goede mensen, die meestal
bereid zijn anderen te helpen. Daar moeten we in blijven geloven, vind ik. Dat
wilde ik laten zien in vijf verhalen over verschillende soorten liefde. Het idee
voor die verschillende verhalen had ik al een jaar of vijf, zes geleden. Een
paar daarvan kwamen uit mijn eigen ervaringen. Mijn mede-scenarioschrijver
Harald Rosenlow Eeg heeft ook een paar toegevoegd. Maar het scenario verschilt
niet eens heel erg van mijn oorspronkelijke idee, namelijk dat ik wilde beginnen
met een verkeersongeluk, midden in de nacht, en de volgende nacht wilde
eindigen met datzelfde ongeluk, maar dan net iets anders.'
Toeval
'
Toeval speelt een grote rol in de film, maar op de manier zoals het in het echte
leven voorkomt, niet het soort film-toeval dat gaten in een script vult, maar
eigenlijk uit de lucht komt vallen. Toeval is belangrijk in de film omdat het
leven nu eenmaal moeilijk te voorspellen is - maar het scheelt als je een idee
hebt van welke kant je op wilt, als je een droom hebt, of een sterke wens. Het
verhaal in de film waarin iemand die droom niet los wil laten is eigenlijk heel
naief. Maar toch: soms is het gewoon zo simpel. Het leven is vaak niet zo
ingewikkeld als we het wel maken.'
Idolen
'Ik hou erg van het werk
van de Noorse schilder Edvard Munch. Ik ben erg beïnvloed door de manier waarop
hij verschillende emotionele niveaus laat zien, hoe hij onze psyche openlegt.
Wat filmmakers betreft: ik ben opgegroeid met Truffaut, en de Franse filmers uit
de vroege jaren zestig. Die deden eigenlijk hetzelfde als de Dogma-regisseurs
een paar jaar geleden: terug naar de basis, naar het verhaal en de acteurs. Ik
hou ook van het werk van Tom Tykwer; zijn film Heaven is erg onderschat. En de
Amerikaan Paul Thomas Anderson. Hawaii, Oslo wordt veel met zijn film Magnolia
vergeleken - dat vind ik niet erg, het is een eer om met hem vergeleken te
worden. Punch-drunk Love vond ik ook een heel opmerkelijke film. Hij werkt in
het Hollywood-systeem, en durft dan met zo'n film te komen.'
Ambities
'Er zijn nog veel verhalen die ik wil vertellen. Soms denk ik: het leven is kort
, ik moet sneller werken. Maar ik ken de short cuts niet, ik zou niet weten hoe
het sneller moet. Films maken kost nu eenmaal veel tijd. Er is nu veel
belangstelling voor mij uit Amerika, waar ze tot mijn verrassing de film erg
konden waarderen, terwijl ik het een heel Europese film vond. Ze bestoken me nu
met scripts en aanbiedingen, maar voorlopig ga ik daar niet op in. Ik zou daar
alleen willen werken als het om een goed verhaal gaat, en als ik niet te veel in
Los Angeles hoef te zijn. Dat is één van de meest verschrikkelijke plekken op
aarde. Maar er zijn daar veel talentvolle mensen met wie ik wel graag zou werken
.'
Filmen in Noorwegen
'In Noorwegen maken we tussen de vijftien en
twintig speelfilms per jaar. Dat is normaal voor een bevolking van vier miljoen
, maar het is niet veel. Net als de andere Scandinavische landen staan we er om
bekend dat we goede jeugdfilms maken. Als iemand dan eens iets anders probeert,
wordt hij al gauw een soort icoon. Terwijl ik als persoon liever op de
achtergrond blijf. Ik laat liever mijn films voor zich spreken. Financieel
gezien is het behoorlijk lastig om in Noorwegen een film van de grond te krijgen
. Wat dat betreft zou ik beter maar naar Amerika kunnen gaan.. Maar ik blijf
liever op de plek waar het moeilijker is om films te maken. Ik werk liever in
Europa. Ik ben geboren in Noorwegen, maar ben opgevoed in Portugal, en heb
daarna een tijdlang als fotojournalist gewerkt, waarvoor ik veel moest reizen.
Daardoor voel ik me niet zozeer een Noor of een Scandinaviër, maar het meest een
Europeaan.'
Hawaii, Oslo wordt in Rotterdam vertoond op
zaterdag 29
januari, 22.30 uur, Pathé 5
zondag 30 januari, 15,45 uur, Pathé 4
dinsdag 1 februari, 12.30 uur, Cinerama 1
zaterdag 5 februari, 17.30 uur,
Cinerama 1