Na de film langs gegaan op de redactie van Screen International om mijn
sterren door te geven (3 sterren voor Sehnsucht. 0 sterren voor Candy. 'You're
kidding?!' 'No!'), ondervraagd te worden voor een stukje over mogelijke
Nederlandse films voor Cannes ('eeeehhh... Zwartboek! Ober? Langer licht?????)
en een fles champagne in ontvangst te nemen voor mijn bijdrage aan de
journalistenpoll (hij was zwaar, en slecht voor mijn rug).
's Middags naar
Romanzo Criminale van Michael Placido, de regisseur van The Octopos. Het is een
lange film (160 minuten) over de banden tussen een stelletje stoere gangsters,
de politie en de politiek. De moord op president Aldo Roso komt voorbij, en de
aanslag op het treinstation in Bologna, de val van de muur, en de winst van
Italië op West Duitsland in de wk-finale in 1982, maar écht episch wil het maar
niet worden. Bij uitstek geschikt om in drie delen op televisie uitgezonden te
worden: 2 sterren.
Daarna naar I am, een fraai gefotografeerde Poolse
jeugdfilm, over een joch met flaporen, dat er he-le-maal alleen voor staat.
Topzwaar, ook door de zwaar aangezette vioolmuziek van Michael Nyman.
Wat
staan somberen met Nick James, de hoofdredacteur van Sight & Sound (Maar in
Cannes wordt alles beter; er komen films aan van David Lynch, Aki Kaurismaki,
Mohsen Makhmalbaf, Francis Ford Coppola, Sofia Coppola, Pedro Almodóvar, Pablo
Trapero, Alejandro González Iñárritu, Jia Zhangke en Lou Ye, om er maar een paar
te noemen), gegeten en naar 37 Uses for a Dead Sheep, een kruising tussen een
documentaire en speelfilm over een kirghizen-stam. De titel is beter dan de film
. En tot slot naar Find Me Guilty van Sidney Lumet, naast A Prairie Home
Companion van generatiegenoot Robert Altman de tweede Amerikaanse film in de
competitie. De film is een soort reconstructie van het langst durende
mafiaproces in de geschiedenis in de Verenigde Staten, met Vin Diesel als een
van de aangeklaagden. Hij besluit zichzelf te verdedigen, en het proces
verandert in een lach-of-ik-schiet-show, in een middelmatige, clichérijke
Hollywood-rechtbankfilm, die in een akelig traag tempo op zijn volkomen
voorspelbare einde afstrompelt.
Om een uur of 12 nog op een Duits
premièrefeestje beland, van welke film weet ik niet precies, maar Marilyn Manson
liep er ook rond, zo werd gefluisterd, want hij was fan van de band. Zou goed
kunnen; ze produceerden een enorme teringherrie. Maar het uitzicht over Berlijn
was fraai, en de hapjes waren goed. De 60e verjaardag van oud-Rotterdamdirecteur
Simon Field, waarvoor ik halverwege de avond per sms was uitgenodigd door oud-
Volkskrantfilmcriticus Peter van Bueren niet gehaald. In een helder moment
besloten dat ik ook aan mijn gezondheid moet denken...