De jury van de Tiger Awards Competitie bestond uit Pierre Audi (directeur Holland Festival en De Nederlandse Opera), de Franse filmproducent Paulo Branco , de Zuid-Koreaanse regisseur Lee Chang-Dong, de Argentijnse filmmaker Martin Rejtman en de Belgische regisseur Patrice Toye.
Hun opmerkelijkste keuze is die voor Old Joy, een film waarin een trektocht van twee mannen een grote rol speelt. De jury prees de op video gedraaide productie als 'een waardige filmervaring, de toeschouwer onderdompelend in een innerlijke reis over vriendschap, natuur en het verstrijken van tijd'.
De twee andere winnaars - Walking on the Wild Side en La perrera - zijn mede tot stand gekomen dankzij een bijdrage van het Hubert Bals Fonds, een aan het festival gelieerde organisatie die filmmakers in de Derde Wereld steunt.
De Chinese productie Walking on the Wild Side, over opgroeiende jongeren in een mijnstad in de jaren negentig, werd door de jury 'een explosie van tegenstellingen' genoemd , die met 'verfijnde accuratesse de wanhoop van jonge generatie portretteert'.
La perrera gaat over een jonge man die gedurende de hele film bezig is een huis te bouwen. Opvallend aan de regie van Nieto Zas is het lage tempo waarin hij de strapatsen van David ontvouwt.
IFFR-directeur Sandra den Hamer benadrukte in haar introductie het uitdagende en avontuurlijke karakter van het festival, en de functie van Rotterdam als kweekvijver van de 'regisseurs van de toekomst'.
Enige hilariteit ontstond toen Den Hamer na de constatering dat honderden films tijdens Rotterdam hun maagdelijkheid hadden verloren, binnensmonds, maar duidelijk hoorbaar mompelde: 'net als een aantal van de vrijwilligers.'
Voordat de VPRO Tiger Awards werden uitgereikt waren er prijzen voor de
Australische maakster Sarah Watt voor haar film Look Both Ways (de KNF-prijs van
de Nederlandse filmkritiek); Madeinusa van Claudia Llosa uit Peru (de FIPRESCI
Prijs van de internationale filmkritiek); en twee winnaars van de NETPAC Award
voor beste Aziatische film: The Lost Hum van Hirosue Hiromasa en The Blossoming
of Maximo Oliveros van Aureaus Solito.
Zaterdag wordt in Rotterdam
nog de publieksprijs bekendgemaakt. De finale van het festival bestaat zondag
uit de traditionele Volkskrantdag.