Idee?
Mijn eigen ouders waren een grote inspiratiebron. Ze waren hippies
, en hoewel ik geen grote problemen met drugs heb gehad, heeft dat wel indruk
gemaakt. In Die Unerzogenen gebruik ik thema's uit mijn eigen leven, maar de
film is niet autobiografisch. De ouders van Stevie zijn ook absoluut geen
hippies, ze hebben niks met hippie-idealen. Ze zijn vooral verloren, zoals veel
mensen tegenwoordig. Ik woon in Berlijn en daar zie ik continu mensen die zich,
net als de ouders van Stevie, verloren voelen.
Thuisbasis?
Voor mij
is een thuisbasis erg belangrijk. Vooral omdat ik dat nooit echt gehad heb. Toen
ik klein was verhuisden we vaak, en zelfs toen ik mijn ouderlijk huis verliet,
bleef ik nog een paar jaar rondreizen. Er zijn zoveel mogelijkheden om de wereld
te zien en deel uit te maken van verschillende culturen. Ik kom uit Zuid-Afrika
, Engels is mijn moedertaal, ik klink Duits, en spreek ook nog eens Zweeds. Ik
weet zelf niet meer waar ik thuishoor. En dat probleem hebben meer mensen van
mijn generatie. Door alle mogelijkheden om rond te reizen, kunnen we nergens
meer aarden.
Idolen?
Ik ben een grote fan van John Cassavetes. Zijn
films zijn zo ongelooflijk complex. Zijn personages zijn altijd menselijk en
mooi. Er zit iets heel spiritueels in zijn films.
Ambities?
Mijn
volgende film gaat, net als Die Unerzogenen, over het gebrek aan grenzen en
duidelijkheid. Stevie krijgt geen duidelijke grenzen van haar ouders. Het ene
moment wordt ze strak gehouden, het andere moment maakt ze met haar ouders
dingen mee die niet geschikt zijn voor een 14-jarige. Dat thema van vage grenzen
komt ook in mijn volgende film terug.
Filmen in Duitsland?
Ik ben
dankbaar dat ik deze film in Duitsland heb mogen maken. Het is heerlijk filmen
daar. Er zijn verschillende filmfondsen en investeerders, dus er is vrij veel
geld. Bovendien worden er jaarlijks veel films gemaakt.
Die Unerzogenen
wordt vertoond op:
zaterdag 27 januari, 19.15 uur, Pathé 5
zondag 28
januari, 10.30 uur, Pathé 5
dinsdag 30 januari, 13.30 uur, Pathé 4
zaterdag 3 februari, 22.00 uur, Pathé 4