Idee?
'Een vriend van me is scenarioschrijver en had een script liggen
over een moordenaar op de vlucht. Omdat het personage iemand van de
Communistische Partij had vermoord, mocht de film niet in China gemaakt worden.
Jaren later kwam ik op het idee dat ik het verhaal toch kon gebruiken, door het
in een documentaire te verwerken. Aangezien van alles verboden wordt in China,
moest het wel wat aangepast worden. Maar de structuur van fictie door
documentaire heen geweven werkte goed. Het is een beetje als een songtekst van
Tom Waits: half fictie en half realiteit.'
Mohe?
'Ik wilde laten zien
dat Mohe helemaal niet zo idyllisch is als in de Chinese boeken wordt
beschreven. Ze noemen het altijd een prachtig dorp, onschuldig en onaangetast.
Maar in werkelijkheid is het net als ieder ander Chinees boerendorp: arm,
onderontwikkeld en naargeestig.'
Idolen?
'Ik vind vooral Franse
filmmakers zoals Jean Rouch goed. Rouch experimenteert, net als ik, met de
grenzen van documentaire en fictie. Ook hij gebruikt in zijn documentaires
acteurs die hun teksten improviseren. Ik houd van regisseurs die fragmentarisch
te werk gaan, die kleine beetjes aan elkaar plakken. Maar ik word ook
enthousiast van oude Hollywood regisseurs, zoals Billy Wilder. Zij laten zien
hoeveel er mogelijk is in film, en dat inspireert me.'
Ambities?
'Ik
ga nu beginnen aan mijn eerste volledig fictieve film, en dat vind ik wel
spannend. Het gaat over een Chinees boerenmeisje dat van een klein dorp naar de
grote stad verhuist, en vervolgens zelfs emigreert naar Europa. Op die reis
ontdekt ze haar eigen identiteit en seksualiteit. Ik wil laten zien dat een mens
vooral een individu is, en niet een product van zijn cultuur. Zo wil ik ook
zelf meer zijn dan alleen een Chinese filmmaker. Mijn identiteit is groter dan
mijn nationaliteit.'
Filmen in China?
'Vanwege de strenge censuur is
het erg lastig om in China te filmen. De autoriteiten houden je continu in de
gaten. Daarom doe je het stiekem en in stilte. Ik gebruik altijd een klein team
van mensen, niet meer dan zeven, zodat reizen makkelijk is en de film snel klaar
. Toch denk ik dat het filmen in een verboden land meer vergt van je eigen
creativiteit. Omdat je niet alles letterlijk kan zeggen wat je wilt, zoek je
naar diepere en intelligentere manieren om je boodschap over te brengen. Zo
maken filmmakers in China veel gebruik van metaforen. Zo wordt creativiteit
gestimuleerd door censuur.'
How is Your Fish Today? wordt vertoond op:
vrijdag 27 januari, 21.30 uur, Pathé 7
zaterdag 27 januari, 10.30 uur,
Pathé 7
maandag 29 januari, 13.30 uur, Pathé 7
zaterdag 3 februari, 10
.45 uur, Pathé 7