Dit zijn ze dan. De tien beste recensies van David Lynch's nieuwste meesterwerk, Inland Empire.
Maar er kan er maar een de beste zijn, en dat is die van... tromgeroffel... Joris Henquet. Hij krijgt het David Lynch-pakket zo snel mogelijk opgestuurd.
DE WINNAAR
'Strange, what love does,'
aldus de vervormde zangstem in een jazzdreun van Angelo Badalamenti, de
huiscomponist van regisseur David Lynch.
Die ene frase vat Inland Empire
mooi samen. In tegenstelling tot de heersende stelling dat de film totaal
onbegrijpelijk zou zijn, is hij eenvoudig samen te vatten als liefdesverhaaltje
.
Dat de simpele plot toch een puzzel lijkt, komt door Lynch zijn
gegoochel met tijd én staten van bewustzijn (werkelijkheid, droom en film). Maar
lineair gezien komt het op neer op een driehoeksverhouding tussen een man en
twee vrouwen.
De man in kwestie verwekte ooit een kind bij een prostituee
in Polen, maar woont inmiddels samen met actrice Nikki Grace (Laura Dern) in
Hollywood. De prostituee zit alleen in Polen met betraande ogen een tv-programma
te kijken over drie konijnmensen (twee vrouwen, één man), die haar verdriet
weerspiegelen.
Als de man ontdekt dat de actrice vreemdgaat met haar
tegenspeler, keert hij terug naar Polen, alwaar hij wordt verenigd met zijn
zoontje en diens moeder. Nikki Grace blijft verscheurd in LA achter en raakt
psychotisch.
Heeft Lynch het verhaal zo bedoeld? Waarschijnlijk niet, het
is slecht één toeschouwer die zijn interpretatie geeft. Maar dat is dan weer wél
Lynch zijn bedoeling.
Cinema.nl: Eindelijk iemand die Inland Empire wel begrepen heeft. En dat ook nog helder opschrijft. Maar of 't klopt...
DE SHORTLIST
Nadat we alweer enige tijd geleden
via een smal deurtje toetraden tot het brein van John Malkevich, gunt nu David
Lynch ons een kijkje in de donkerste uithoeken van zijn geest. Inland Empire
opent met een jonge actrice die onlangs auditie heeft gedaan voor een nieuwe
filmproductie, en zichzelf in een visioen de hoofdrol ziet toevallen. Vanaf dit
moment wordt de toeschouwer heen en weer gesmeten tussen drie verschillende
werkelijkheden: het visioen ofwel de filmproductie zelf, maar ook opnames van de
originele, Poolse versie van het script en een bizarre sitcom met konijnen.
Terwijl de grenzen tussen deze drie werelden langzaam verdwijnen, ontvouwt zich
nog een vierde realiteit: een obscure moord op de Poolse filmset. De
verhaallijnen smelten nu in een moordend tempo samen tot een wild mengsel dat (
ongewild?) een eigen logica begint te vertonen. De verschillende werelden
vloeien samen tot een transcendente werkelijkheid waarin de karakters niet
langer zijn gebonden aan plaats en tijd. Ondertussen deelt Lynch links en rechts
nog wat schoppen uit aan enkele uitwassen van de Amerikaanse cultuur: huiselijk
geweld, prostitutie, armoede, en natuurlijk Hollywood. Inland Empire grijpt je
bij de strot, vreet je op en spuugt je weer uit. En na afloop van deze
rollercoaster ride springen we allemaal opnieuw in de rij voor nog zo'n rit...
Cinema.nl: Soepele schrijfstijl en Lynch als uitbater van een kermisattractie, dat zal hij zelf graag horen.
De toeschouwer
blijft na Inland Empire achter met een reeks beelden op zijn netvlies die hij
niet passend krijgt. Hadden de eerdere films van Lynch nog de suggestie van een
verhaal, bij IE heeft hij dit helemaal losgelaten. Maar IE is dan ook geen
speelfilm. Lynch carrière als regisseur is begonnen vanuit de beeldende kunst.
Zijn eerste filmpogingen beschrijft hij zelf als bewegende schilderijen. En
zoals een schilder besluit om het figuratieve los te laten zo raakt bij Lynch
het verhaal steeds verder uit zicht. Hij schildert scène na scène met een palet
dat bestaat uit beelden en geluid, gebruikmakend van de hele filmgeschiedenis,
van Bunuel tot Hitchcock, van soap tot satire. Lynch sleurt de kijker mee door
alle mogelijke gemoedstoestanden. IE is een aaneenschakeling van scènes die,
zoals kleuren en vormen op abstracte schilderijen, met gevoel en associatie
spelen. Het briljante spel van Laura Dern, de cameravoering en montage van Lynch
en de soundtrack voeren de toeschouwer mee in het onderbewuste van de regisseur
. Net zo min het zin heeft een abstract schilderij te bekijken alsof het de
Rorschach-inktvlektest betreft, heeft het zin IE langs de reguliere
filmkritieklijnen te beoordelen. Bekijk het als een abstract schilderij.
John van Tiggelen-Lynch als abstract schilder. Begrijpelijk en verleidelijk,
want zo ben je gelijk van alle problemen af ;)
Actrice Nikki Grace is
dolblij als ze een rol krijgt aangeboden in de aankomende blockbuster On High in
Blue Tomorrows. Maar die vreugde bekoelt snel als blijkt dat er een vloek rust
op het script.
Tot dusver het verhaal in Inland Empire, dat in de eerste
helft wordt verteld. Daarna ontbreekt vrijwel ieder spoor van een verhaallijn.
Alleen Nikki en de filmdecors blijven over in grimmige beelden van waanzin.
Daarbij krijgt de toeschouwer zo nu en dan een schok toegebracht door
lichtflitsen en onverwacht oorverdovend gegil. Onheilspellende, aanzwellende
tonen zorgen voor een constant voelbare dreiging.
We zien een hazenfamilie
in hun woonkamer terwijl er een gelach klinkt dat we kennen uit comedyseries, en
een gehypnotiseerd meisje dat wil moorden met een schroevendraaier. Alles wordt
afgewisseld met beelden van Nikki die voortdurend door donkere gangen rent,
duistere trappen afdaalt en onder denkbeeldig tromgeroffel langzaam een hoek om
kijkt, niet wetend wat daar achter schuilgaat. Door deze herhaling waan je je in
een installatiekunstwerk, waarbij op het doek een eindeloze stroom aan
associatieve beelden wordt geprojecteerd. Goed voer voor de geest én voor het
Stedelijk Museum; minder voor de collectieve belevenis in de filmzaal.
Cinema.nl: 'een installatiekunstwerk, waarbij op het doek een eindeloze stroom aan associatieve beelden wordt geprojecteerd.' Dat is Lynch!
Inland Empire is een film die we allemaal al een keer beleefd
hebben. Doch niemand heeft het verhaal zo uitvoerig en lucide kunnen navertellen
als David Lynch. Iedereen die na een droom ontwaakt, kent het gevoel dat hij
iets beleefd heeft waar geen touw aan vast te knopen is. Die droom houdt ons
enkele minuten in de greep en is dan weg. Zo niet Inland Empire, een krachtige
verbeelding van de droomwereld van David Lynch.
Actrice Nikki (knap
gespeeld door Laura Dern) krijgt na jaren van afwezigheid weer een grote rol in
een psychodrama aangeboden. Al snel weet zij haar 'ware' leven en haar rol niet
meer van elkaar te scheiden, met alle gevolgen van dien. David Lynch schakelt
hierbij de dimensie tijd uit en snijdt ook nog de paranoia gedachten van Nikki
door het verhaal. De kijker raakt zo het spoor totaal bijster.
Inland
Empire lijkt op een tekening van M.C. Escher. Hoelang je ook kijkt en denkt, je
vindt de sleutel niet. Zo blijft, in tegenstelling tot je eigen dromen, Inland
Empire nog dagen, nee weken, in je hoofd ronddolen. Het ware lot van Nikki Grace
blijft hiermee één groot raadsel.
Cinema.nl: ' Iedereen die na een droom ontwaakt, kent het gevoel dat hij iets beleefd heeft waar geen touw aan vast te knopen is.' En ook dat is Lynch!
Actrice Nikki
Grace speelt in een film. Of acteert zij in een droom ? Gebeurtenissen in haar
leven worden werkelijkheden in de film. Of is de film haar leven ? In Inland
Empire verbergt elke scène een geheim om te ontdekken en verhult iedere dialoog
een verborgen betekenis. Nikki blijkt haar verleden onvoldoende te hebben
verwerkt. Ze vervreemdt van zichzelf en raakt gedesoriënteerd in tijd, ruimte en
werkelijkheid. Uit hoeveel persoonlijkheden en bewustzijnsniveaus kan een mens
bestaan ? De kijker reist door het op drift geraakte onderbewustzijn van Nikki.
Hoezeer kan een mens verdwalen in zichzelf? Haar obsessies, trauma's,
liefdesverlangens en doodsdriften verschijnen indringend en confronterend aan de
oppervlakte van haar wankele zelfbewustzijn. Wanhopig op zoek naar verwerking
en ordening van haar turbulente levensverhaal, probeert zij de controle over
zichzelf te hervinden. Lynch filmt even gefragmenteerd als het onderbewustzijn
van Nikki is.
De toeschouwer wordt tot het uiterste uitgedaagd om het
labyrint aan beelden te doorgronden tot een te bevatten verhaal, precies zoals
Nikki in haar zoektocht naar zichzelf wil begrijpen wie zij is. Inland Empire is
een drie uur durend hallucinerend en volstrekt uniek meesterwerk over de
kwetsbaarheid van mensen in hun smachtende verlangen zichzelf te leren kennen.
Cinema.nl: Heb ik iets te veel vraagtekens gebruik? Ja! Maar wel de mooiste zin uit alle recensies tot dusver: 'De kijker reist door het op drift geraakte onderbewustzijn van Nikki.'
Dwalend door nachtelijk
Rotterdam van de bioscoop naar het station, ervaar ik de buitenwereld als
surreëel en dreigend. Eenmaal in de trein verwacht ik dat een conducteur met
konijnenoren me toevertrouwd dat dit een enkele reis vagevuur wordt.
Mijn
eigen binnenste keizerrijk roert zich na 3 uur lang fragmentatie, verwarring,
verdwazing, maar bovenal angst. Lynch biedt een filmervaring die naast kijken en
horen vooral gevoeld wordt; hij opent onderbewuste gebieden die je misschien
liever niet wil kennen, maar eenmaal gezien, op je hoornvlies gebrand zijn.
Het laagje vernis, dat in de film 'Hollywood' heet, gutst Lynch genadeloos weg
en laat de schimmige onderwereld als schuurpapier met grove korrel onder je huid
kruipen. Met ijskoude precisie vinden zijn beelden de gevoelige scheuren in
mijn bewustzijn en giet deze ongefilterd vol met het ranzige residu van de
verworvenheden van onze westerse maatschappij.
Je wist al dat de wereld
verrot was, maar onontkoombaar verbeeld en genesteld op je hersenschors is er
geen ontkomen aan: de schaduwzijde van onze wereld is alom tegenwoordig; door
onszelf gerealiseerd en onontkoombaar!
Cinema. nl: Als de plot ondergeschikt is aan de sfeer, waarom dan niet te sfeer beschrijven... Slim.
Inland Empire van David Lynch bestaat uit twee films
die naar elkaar verwijzen. De eerste film gaat over konijnen en is eigenlijk de
belangrijkste want hij gaat over konijnen, die zoals algemeen bekend is een
ongeëvenaarde voortplantingdrift bezitten en zich niets aantrekken van zeden of
rationele overwegingen. Dit wordt geïllustreerd door de tweede film, die
weliswaar over mensen gaat, maar dan wel over mensen die zich door hun fixatie
op voortplantingsrituelen allerlei moeilijkheden op de hals halen: zwangerschap
is geen pretje en het leven van hoertjes uit Hollywood en prostituees uit Polen
is ook niet om over naar huis te schrijven.
Inland Empire is dus in wezen
een aanklacht tegen ongeremde voortplanting en zou een stuk korter kunnen zijn
uitgevallen als David Lynch de konijnenpakken had weggelaten, òf iederéén een
konijnenpak had laten aantrekken, maar dan had hij een film van maar anderhalf
uur overgehouden en dat is veel te kort voor een echte filmhuisfilm, omdat de
liefhebbers daarvan de lengte sterk plegen te laten meewegen in de beoordeling.
Hoe langer hoe beter, want voor echte Kunst moet je moeite doen en als je het 3
uur volhoudt heb je bewezen uit het juiste kunsthout gesneden te zijn.
Cinema.nl: Boos slot, maar Lynchhaters moeten natuurlijk ook de ruimte krijgen. En de konijnenkwestie is eindelijk opgelost!
'Dit is exact de tekst zoals het in het script staat.' Dit zegt de vrouwelijke
hoofdrolspeelster, gespeeld door actrice Nikki Grace (voortreffelijk vertolkt
door Laura Dern) in een mengeling van paniek, verwarring en schuldbesef, tijdens
de opname van de film On High in Blue Tomorrows tegen haar tegenspeler in die
verfilming, op wie zij -net als in het script- verliefd wordt.
Als door een
valluik in het script (lees: bewustzijn) komt zij in de werkelijkheid (lees:
onderbewustzijn) terecht van het personage dat zij speelt.
Dat is een
wereld waarin konijnen in een sitcom en Poolse hoertjes en maffiosi hun schaduw
vooruit werpen naar de toekomst van actrice Grace ('actions DO have consequences
,' zoals de gekke buurvrouw van Grace al voorspelt) een rol spelen.
Die
wereld waar vanuit het verleden naar verwezen wordt eindigt bij het tragisch
geëindigde leven van Nikki Grace op Hollywood Boulevard.
Een film als
Möbius ring. Waar begin/einde, film/verfilming, bewustzijn/onderbewustzijn,
heden/verleden (en ook Europa/Amerika!) kanten zijn van dezelfde medaille, en
waar de eerste zin van deze recensie hoogst waarschijnlijk niet in het script
stond omdat Lynch grotendeels zonder script werkte. Grote klasse.
Cinema.nl: Beetje lange eerste zin (lees: onleesbaar), maar serieuze poging om de film op verschillende niveaus te duiden.
'So you want me to tell you something to better understand this movie? Well..., I don't know if I can. I could tell some things that make sense..., but I don't know if that would help. While working, I just made it, with pleasure and pain. I saw it, grabbed it and styled it. It felt like following a lost highway, but doing so..., it became clear I had to put these scenes in this specific sequence . I just turned something universal into something individual. Like with the rabbits, I hand it over to the audience. Then, the audience starts to react. Unpredictably, without contacting the author. There is no communication. Now ..., giving it a universal meaning afterwards..., that just wouldn't work. Though I like to create some mystery, I am not a magician hiding his tricks. What you see, is what you get, they say. Well, you see this beautiful actress, wandering through darkened rooms, trying to fight confusion..., fear..., doubt. Questions about faith seem to harass her. Then you see this other woman, and you know she wants to kill the actress. I just gave image and sound to the straight story that might tell you why.'
Cinema.nl: Thanks for nothing, Mr Lynch. Of moeten we zeggen: dankjewel voor dit typisch nietszeggende Lynch-antwoord, Jerry?