Idee?
'Overal ter wereld gebeurt hetzelfde met een puber: alles
verandert, zowel lichamelijk als geestelijk. Daarom was deze leeftijd een
interessant uitgangspunt. We zijn we gaan nadenken over wat er in ons zelf
omging in die leeftijd en daar zaten nogal wat innerlijke conflicten en
onzekerheden: over wie we waren en wat we wilden me ons leven.'
Geweld?
'De jongeren in dit verhaal hebben niet allemaal een goede uitlaatklep voor hun
frustraties. Daarom richten ze hun agressie op de leraren. Dat hebben we zelf op
de middelbare school ook gezien. Ook in onze omgeving werden de leraren wel
eens aangevallen. En op een gegeven moment moet je over je eigen frustraties en
verleden heenkomen. En die grens, wanneer dat gebeurt, dat wilde ik graag laten
zien.'
Idolen?
'Mijn grote voorbeeld is Jun Ichikawa. Hij slaagt er
in alledaagse personages en hun innerlijke conflicten, op een dramatische manier
te laten zien.'
Ambities?
'We zijn nu alweer bezig met een nieuwe
productie. Fourteen was mijn eerste productie met een groter budget, maar mijn
nieuwe film wordt weer een kleine, onafhankelijke film. Hij gaat weer over de
problemen van gewone mensen. Het draait om het herstel van de relatie tussen een
moeder en zoon.'
Filmen in Japan?
'Ik ben niet zo op de hoogte van
andere filmmakers, maar ik weet wel dat de Japanse filmindustrie ontzettend aan
het groeien is. Er worden per jaar ongeveer vierhonderd films gemaakt, waarvan
er driehonderd in de bioscoop worden uitgebracht. Dus ik het is eigenlijk
onmogelijk om daarvan op de hoogte te blijven. Maar ik weet wel dat ik me in een
ontzettend luxe positie bevind. Ik heb financieel de mogelijkheid om buiten het
commerciële circuit te blijven en onafhankelijke films te maken. In die zin,
hebben wij dus een speciale positie in de Japanse filmindustrie.'