Het onderzoeksbureau vergeleek de dvd-verkoop in de periode van 4 juni tot en met 22 juli met dezelfde periode vorig jaar en zag daarin een duidelijk verband met de weersomstandigheden. Vorig jaar was het warmer, en liet de verkoop het juist afweten. Analist Judith Manenschijn legt uit hoe de vork in de steel zit . 'De lijn tussen het weer en de verkoop laat zich één-op-één vergelijken. Nu de zwoele zomernachten nog uitblijven, lijkt de consument zich op de bank te nestelen met een goede film.'
Volgens Manenschijn groeide de verkoop de afgelopen weken zelfs exponentieel. Het aantal van 3.8 miljoen verkochte dvd's betekent een stijging van ruim vijfentwintig procent. Los hiervan staat de stijgende populariteit van budgetdvd's. Manenschijn noemt de gemiddelde prijs per dvd 'redelijk stabiel', waardoor ook de omzet fors steeg. Die bedraagt nu 40 .5 miljoen euro, 27% meer dan vorig jaar.
Het onderzoeksbureau hield geen rekening met de invloed van grote films als Blood Diamond en Zwartboek, die sterk kunnen bijdragen aan de stijging van de verkoopcijfers. Manenschijn geeft toe dat het verband tussen het weer en het koopgedrag van consumenten nooit eerder is gelegd. 'Het is de eerste keer dat we er zo naar hebben gekeken, maar we gaan het zeker vaker doen.'