Aan het symposium deden mee filmmakers Paul Ruven (Filmje!) en Roel Reiné (
The Delivery), en de in New York woonachtige Franse producent Michel Boyan (One
Day Like Rain). Het gesprek stond onder leiding van oud-filmrecensent Hans
Beerekamp.
Ruven begon het symposium met een korte column, waarin
hij in tien punten zijn ervaringen in Hollywood uiteenzette. De belangrijkste
was nummer 3: ‘Dromers hebben geen toekomst in Amerika. Hollywood is misschien
wel showbusiness, maar dan vooral business, en een heel klein beetje show.’
Roel Reiné - l
ees hier het interview dat Cinema.nl eerder met hem had - vertrok
vier jaar geleden naar Hollywood, om de eerste twee jaar te verliezen aan een
project dat uiteindelijk niet doorging. Maar daarna ging het snel. Reiné maakte
vier films in twee jaar, waaronder een met actieheld Steven Seagal, en hij
ontdekte dat er veel manieren zijn om in Hollywood films te maken.
Bij de films in opdracht van de grote studio’s heeft de regisseur de minste
vrijheid. Hij moet rekening houden met de wensen van de studio, van de producent
en moet het ook de filmsterren naar de zin maken. Als die iets niet goed vinden
in het script, past een regisseur dat aan. Dat ligt zelfs vast in een contract
dat van tevoren getekend moet worden.
Deze projecten komen dicht bij
wat Ruven beschreef in puntje drie, maar volgens Reiné vallen er in Hollywood
wel degelijk ook eigenzinnige, onafhankelijke films te maken. En dat gaat ook
steeds makkelijker met grote sterren, want er zijn meer grote sterren dan
filmrollen tegenwoordig. De concurrentie met televisie en de video games-
industrie is groot. Zo is Reiné bezig met een film waarin Michael Douglas en Al
Pacino meespelen voor een miljoen dollar elk. Een bedrag dat een tiental jaren
geleden vele malen hoger lag.
Producent Michel Boyan vat het
probleem van de grote studio’s in een woord samen: angst. Iedereen is bang om
geld te verliezen, want je bent zo goed als je laatste film. En daarom durft
niemand risico te nemen. Hij ziet het internet als een manier om daar aan te
ontkomen. Sanctuary for all is daar wat hem betreft een voorbeeld van. De
aanvankelijk uitsluitend voor het net gemaakte serie ontwikkelde een eigen
fanbase, en viel de grote studio’s zo op. En nu wordt de serie voor televisie
gemaakt.
De film wordt van alle kanten bedreigd, door televisie,
internet en videogames, maar de industrie staat niet stil, weet Boyan. Er
ontstaan bioscopen waar je naar films kan kijken, liggend op een bank. En dan is
er ook nog 3D. Films die je driedimensionaal kan bekijken. Duur om te maken,
maar… het effect krijg je alleen als de film geprojecteerd wordt. En daarvoor
moet je nog steeds naar een bioscoop.
AFFF-symposium Who Needs Hollywood
'Hollywood is business, en een beetje show'
De titel, Who Needs Hollywood was wat misleidend, want waar het zondagmiddag tijdens het symposium vooral over ging was: Hoe kom ik in Hollywood en hoe maak ik daar films.