De korte film valt op doordat hij, met een budget van slechts 150 euro,
nauwkeurig uitgewerkte special effects bevat. Fel lichtgevende Star Wars-achtige
objecten, ontploffingen op straat, en wolken die zich onheilspellend
samentrekken. Van simpele telefoons maakte hij hypermoderne apparatuur.
Het verhaal is verder vrij simpel: wat zit er in het mysterieuze doosje, dat de
oorzaak lijkt te zijn van allerlei rare verschijnselen?
Wat er in
de doos zit krijgen we niet te weten. ‘Het filmpje is nog maar een testfilm,
opgebouwd uit verschillende scènes van een groter, anderhalf uur durende film
waar we mee bezig zijn. Het is dus een compilatie van het originele verhaal,’
verklaart Smit aan de telefoon.
Samen met zijn vriend Thibaud
Nielsen, student film- en televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht,
heeft hij twee jaar geleden het concept voor de film bedacht. ‘Het gaat over een
man die op een dag wakker wordt in een wereld waar allerlei vreemde dingen
gebeuren. De enige aanwijzing die hij heeft is een geheimzinnige doos, waarmee
hij moet uitzoeken wat er aan de hand is.
Na drie dagen opnames in
Nijmegen, heeft Smit zich maanden opgesloten in zijn kamer om te werken aan de
special effects van de film. Een lastige klus, waarbij hij veel heeft gehad aan
zijn wetenschappelijke achtergrond. De meeste mensen zeggen me dat natuurkunde
en film wel twee heel verschillende dingen zijn, maar ik weet niet of ik het had
gekund zonder mijn kennis van natuurkunde. Het kwam juist goed van pas bij het
maken van de special effects.’
Smit maakte eerder een korte,
wetenschappelijke film voor het Discovery-programma Mythbusters, getiteld The
Phonebook. Het is een registratie van een daadwerkelijk onderzoek over hoe
moeilijk het is om twee in elkaar gezette telefoonboeken uit elkaar te trekken.
Over zijn twee nogal uiteenlopende films zegt hij dat hij niet per se SF-films
wilde maken. ‘Ik wilde gewoon zoveel mogelijk doen om te kijken wat er allemaal
mogelijk is en wat ik zelf allemaal kan met film.’ Zo maakte hij eerder ook
freelance videoreportages voor het Nijmeegse Universiteitsmagazine en korte
trailers.
Niet alleen lanceerde Smit zijn filmpje op YouTube, ook
werd What’s in the Box vorige week vertoond op het Go Short Film Festival in
Nijmegen. Smit volgde hier de masterclass Meesterwerken, waarin een tiental
studenten een cursus film pitchen volgde bij Paul Ruven en Danyael Sugawara. De
masterclass werd afgesloten met de vertoning van What’s in the Box?
Na die masterclass werd bekend hoe vaak zijn filmpje op YouTube is bekeken en
begon het balletje pas echt te rollen. Niet alleen door tientallen Nederlandse
journalisten, maar ook door filmproducenten uit Hollywood, waaronder 20th
Century Fox, is Tim benaderd. ‘Ik word continue gebeld en ik probeer wel
iedereen even te woord te staan. Toen ik door Fox gebeld werd zat ik in de trein
en vroeg of ze later even terug wilde bellen. Nou, dat deden ze.’
De vraag is echter of de bekendheid van What’s in The Box? nu ook zal leiden tot
nieuwe, grote projecten. ‘Fox was vooral geïnteresseerd in wíe ik was, wat ik
deed en met wie ik het filmpje had gemaakt. We hebben niet echt gesproken over
plannen of projecten.’ Hij heeft ook al met een aantal mensen uit de Nederlandse
filmwereld gesprekken gehad. ‘Dat waren puur oriënterende gesprekken, maar wel
interessant. Helemaal omdat in Nederland niet echt veel SF-films gemaakt worden
.’
De ambities zijn er dus wel. In De Wereld Draait Door liet Smit
gisteravond al weten dat hij graag een groot project zou maken. Met wat meer
geld denkt hij zeker een film van negentig minuten te kunnen maken.
Momenteel zit hij in het laatste jaar van zijn studie natuurkunde en hoopt hij binnen drie maanden afgestudeerd te zijn. ‘Maar mocht er nu een leuke aanbieding komen, sla ik die niet af. Ik zou dan proberen om het tegelijk met mijn studie te doen. Het was sowieso de bedoeling om serieuzer met film verder te gaan. Daarom hebben we het ook op YouTube gezet. Het is alleen allemaal wat sneller gegaan dan de bedoeling was. We hadden dit niet verwacht.’