Gisteren werd op de website van het Imagine- Festival het bericht geplaatst
dat Steven Spielberg en Peter Jackson het Imagine festival met een kort bezoek
zouden vereren. Zij zouden een voorvertoning geven van hun nieuwe, gezamenlijke
project, de verfilming van stripverhaal Kuifje. Om één van de schaarse plekken
te bemachtigen, moest je je snel via email aanmelden.
De
webredacteur bedacht de grap niet met een commercieel doel en daarom stond het
bericht ook alleen op de site. Sachar legt uit: ‘Er was hard gewerkt aan de
website en daarom wilde de webredacteur iets luchtigs doen, een leuke 1 april-
grap. Er was bijna niemand van op de hoogte, slechts één iemand op het kantoor
wist van het plan. Het was dus ook verrassing voor ons toen wij gisterochtend 20
mails met aanmeldingen in ons postvak vonden. Dat waren mensen die het bericht
al ‘s nachts op de website hadden gelezen en zich meteen aanmeldden.’
Er kwamen in totaal rond de 65 mails binnen. Wel zagen een aantal aanmelders de
bui al hangen en Sachar ontving van hen dan ook sceptische mails. ‘Daarin stond
bijvoorbeeld geschreven dat ze waarschijnlijk in de maling werden genomen, maar
toch het zekere voor het onzekere namen en zich wilden opgeven. Ook werden
sommige mails gevolgd door een tweede, waarin de aanmelder bij nader inzien
bedacht dat het waarschijnlijk om een grap ging.’
Op het moment is
Sachar bezig met het maken van een poster. ‘We sturen iedereen die ons heeft
gemaild een poster van de film April Fool’s Day, van Fred Walton, waarin we
uitleggen dat we ze hebben gefopt.’ Deze poster zal ook op de website geplaatst
worden.
Imagine wordt dit jaar voor de 25ste keer georganiseerd en
vindt plaats van 16 tot 25 april in Pathé Tuschinksi.
1 april-grap van Imagine: AFFF
Spielberg en Jackson niet aanwezig op het festival
Ondanks de drukte in de aanloop naar het Imagine-Festival, voorheen het Amsterdam Fantastic Film Festival, is er nog wel tijd voor een geintje binnen de organisatie. Het op de website geplaatste bericht dat Steven Spielberg en Peter Jackson op het festival een presentatie zouden geven, blijkt een 1 april-grap te zijn. ‘Er waren geen commerciële bijbedoelingen, het was gewoon een ludieke actie, een geintje van de webredacteur,’ aldus productieassistent Moor Sachar.