Naast Fox zijn er namelijk verschillende partijen die meebetalen aan Avatar.
Zo leveren het Amerikaanse Dune Entertainment (producent van onder andere
Jennifer’s Body, X-Men Origins: Wolverine en The Darjeeling Limited) en de
Britse investeringsmaatschappij Ingenious Media een financiële bijdrage aan de
3D-productie. Volgens anonieme bronnen zorgen de partners van Fox voor zestig
procent van de kosten. Geen van de betrokkenen willen tegenover de
NY Times duidelijkheid geven over hun financiële aandeel in de film.
De marketingkosten voor Avatar komen wereldwijd uit op 150 miljoen Amerikaanse
dollar (ruim 100 miljoen euro), dat is een lager bedrag dan verwacht vanwege de
economische recessie. Ook voor de promotie van de film zoekt Fox naar partners.
Een voorbeeld hiervan is de vijftien minuten durende preview die eerder dit jaar
op 21 augustus werd vertoond in samenwerking met de IMAX-theaters wereldwijd,
ook in Nederland was het voorstukje te zien.
Rupert Murdoch, CEO en
aandeelhouder van News Corporation (waar Fox onderdeel van is), zegt niet bang
te zijn dat Avatar flopt. Murdoch is enthousiast over de film en heeft er
vertrouwen in dat Avatar bovenaan de box office staat tijdens Kerstmis.
Avatar draait vanaf 17 december in de Nederlandse bioscopen.
Avatar kost bijna half miljard dollar
Filmmaatschappij Fox deelt financieel risico met partners
Avatar, de nieuwe film van regisseur James Cameron (Titanic, The Terminator en Aliens), is één van de duurste films ooit gemaakt. De totale productie kost zo'n 500 miljoen Amerikaanse dollar, dat is omgerekend ruim 330 miljoen euro. De vraag rijst of filmmaatschappij Twentieth Century-Fox niet een te groot financieel risico neemt met de sciencefiction productie, mochten de inkomsten tegenvallen. Dat valt mee, schrijft The New York Times, want het bedrijf heeft een manier gevonden om de risico’s te beperken.