De uitspraak, hoewel waarschijnlijk provocerend bedoeld, was typerend voor
zijn symbiotische relatie met alcohol. Gedurende een belangrijke fase van zijn
loopbaan consumeerde hij dagelijks driekwart fles Johnny Walker, met als doel
zijn overspannen verbeelding enigszins te kalmeren, en zo ‘een vriendelijk
geestelijk microklimaat’ te scheppen waarin hij kon schrijven.
Net
als Churchill kon Ballard stellen: ‘I took more out of alcohol than alcohol took
out of me’. De whisky maakte hem niet apathisch, maar juist productief. Toen
artsen een paar jaar geleden prostaatkanker bij hem constateerden, was dat voor
Ballard geen aanleiding zijn eerdere uitspraak gestand te doen en het
stervensproces door alcoholconsumptie te versnellen. Hij schreef, integendeel,
een van de mooiste autobiografieën van de laatste jaren: Shanghai to Shepperton
.
Ballard behoort tot het groepje auteurs wier naam een adjectief
is geworden. Het woord Ballardian is opgenomen in Collins English Dictionary en
verwijst onder meer naar ‘distopische moderniteit’ en ‘troosteloze, door de mens
verwoeste landschappen’.
Ballard verwierf zijn reputatie als
chroniqueur van een door technologie, willekeur en amoreel materialisme
beheerste wereld met romans die gebruik maakten van elementen uit genres als
sciencefiction en fantasy.
Tot zijn belangrijkste boeken behoren
The Drowned World (1962), waarin de hoofdpersoon de chaos van een
postapocalyptische wereld koestert, The Atrocity Exhibition (1970) waarin onder
meer wordt gepoogd een logica te vinden voor de moord op John F. Kennedy, Crash
(1973), dat zich verdiept zich in de heimelijke seksuele connotaties van auto-
ongelukken en Running Wild (1988), waarin de gruwelijke gevolgen worden
geschetst van het opgroeien in een wereld met slechts materialistische idealen.
Door zijn compromisloze schrijfstijl en onderwerpskeuze, bleef Ballard lang een
cultfiguur met de status van provocateur en avant-gardist, die vooral aanzien
genoot in artistieke kringen.
Bij een breder publiek raakte Ballard
bekend dankzij zijn autobiografische roman Empire of the Sun (1984) en het
vervolg daarop The Kindness of Women (1991). Het eerste boek werd verfilmd door
Stephen Spielberg, en vertelt het verhaal van de Britse, in Shanghai woonachtige
jongetje Jim, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in een Japans kamp belandt.
Hoewel hij de werkelijkheid hier en daar naar zijn hand heeft gezet, is Empire
of the Sun in veel opzichten een betrouwbare weergave van Ballards jeugdjaren.
James Graham ‘Jim’ Ballard werd in 1930 geboren als zoon van een zakenman die in
Shanghai een Britse textielfabrikant vertegenwoordigde.
Tijdens
zijn stiekeme fietstochten door de stad, leerde Jim Shanghai kennen als een
bruisende, kosmopolitische stad, maar ook als een wreed en smerig oord waar
handelaartjes, riksjarijders en weeskinderen dagelijks om hun bestaan vochten.
Nadat de Japanners in 1937 een deel van China hadden bezet – maar niet de
internationale wijk – brachten de Ballards en de andere westerlingen dikwijls
bij wijze van uitstapje bezoeken aan de slagvelden buiten de stad. Daar zag de
jonge Jim niet alleen de wrakken van vliegtuigen, tanks, auto’s die in zijn
latere werk vaak zouden terugkeren, maar ook de kadavers van dieren en mensen.
Ook Chinese doodskisten in de Whangpoo-rivier vormden een vertrouwd beeld.
Het leidt geen twijfel dat die bizarre werkelijkheid van Shanghai in de jaren
dertig en veertig van de vorige eeuw een belangrijke literaire inspiratiebron
voor Ballard is geweest. Ook de plotselinge dood van zijn echtgenote Mary, in
1963, waardoor hij in zijn eentje hun drie kleine kinderen moest opvoeden en
tegelijkertijd de kost verdienen, zal van ontzagwekkende invloed zijn geweest,
niet alleen op de mens Jim Ballard, maar ook op de schrijver.
De ‘
Ballardiaanse’ inhoud van zijn boeken ten spijt, bleef de schrijver zelf echter
een aimabel mens. ‘Mensen die me nooit hebben ontmoet, verwachten een
Burroughsachtige figuur, die dronken of stoned zijn kinderen molesteert’, zei
hij eens. ‘In werkelijkheid ben ik een nogal burgerlijke man.’
Chroniqueur van de ondergang
J.G. Ballard overleden op 78-jarige leeftijd
In een interview liet de zaterdag overleden schrijver J.G. Ballard (78) ooit weten dat hij soms fantaseerde over een rustige oude dag ergens in de bergen, waar hij zich beheerst maar gestaag dood zou drinken.