FilmL.A. laat weten dat er in totaal 903 dagen in het kwartaal op locatie
gefilmd mocht worden, wat gemiddeld iets meer dan elf dagen per productie is.
Voorzitter Paul Audley legt uit: ‘De meeste big-budget films worden niet op
locatie geschoten en ook onafhankelijke filmmakers doen dit steeds minder.’
Het filmen op locatie door televisieproducties is daarentegen met 76 procent
gestegen, naar ruim zes dagen. Deze stijging ten opzichte van 2008 is echter te
danken aan de staking van de Writers Guild of America (WGA), die vorig jaar de
televisieproductie beperkte.
De productie van reclames op locatie
daalde ook met 34 procent. Volgens FilmL.A. is dit een gevolg van de economische
crisis, waardoor er minder wordt uitgegeven aan reclames.
Het eerste kwartaal van 2009 is het filmen op locatie met 56,3 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2008. Dat meldt de organisatie FilmL.A., die de toestemming van filmen op locatie coördineert.