Met name steden waar het afgelopen jaar nieuwe bioscopen zijn geopend (onder
meer Den Haag, Breda, Tilburg, Almelo) zorgden voor een forse bijdrage in de
landelijke groei van het bioscoopbezoek.
De Top 5 van het
eerste kwartaal 2009:
1. Slumdog Millionaire (394.564 bezoekers)
2. Bolt (390.934 bezoekers)
3. Yes Man (389.564 bezoekers)
4. The
Curious Case Of Benjamin Button (373.354 bezoekers)
5. Valkyrie (364.768
bezoekers)
De Nederlandse film blijft het goed doen met een
marktaandeel van ruim vijftien procent in het eerste kwartaal (eerste kwartaal
2009: 926.082 bezoekers, eerste kwartaal 2008: 942.126 bezoekers). Van de nieuw
uitgebrachte Nederlandse films in het eerste kwartaal deden Spion van Oranje en
Kikkerdril het goed. Op de eerste plaats in het eerste kwartaal staat echter
Oorlogswinter, die eind november 2008 al werd uitgebracht.
De
Top 5 Nederlandse film in het eerste kwartaal:
1. Oorlogswinter
(2009: 359.637 bezoekers, inclusief 2008: 821.218 bezoekers)
2. Spion van
Oranje (209.216 bezoekers)
3. Kikkerdril (155.074 bezoekers)
4. Wit
licht (2009: 128.650 bezoekers, inclusief 2008: 295.667 bezoekers )
5.
Bride Flight (2009: 30.966 bezoekers, inclusief 2008: 360.382 bezoekers)
Vooruitblik tweede kwartaal 2009
In het komende kwartaal verwacht
de bioscoopbranche veel van beoogde kaskrakers zoals: Beverly Hills Chiuaha, X-
Men Origins: Wolverine, Angels & Demons: Het Bernini Mysterie, Night at the
Museum 2, Terminator Salvation en Transformers: Revenge of the Fallen.
In het arthouse/cross-over segment zijn de verwachtingen hoog voor De Laatste
Dagen van Emma Blank, Het Leven Uit Een Dag, The Burning Plain, Coco Avant
Chanel en Chéri.
Lichte stijging bioscoopbezoek
Overzicht eerste kwartaal 2009
Het bioscoopbezoek is in het eerste kwartaal van 2009 met 2,83 procent licht gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal 2008 (eerste kwartaal 2009: 6.153.276 bezoekers, eerste kwartaal 2008: 5.983.977 bezoekers). Ondanks de recessie blijft de consument de weg naar de bioscoop en het filmtheater vinden.