Op de website van de New Yorker Films staat slechts een klein bericht, waarin
wordt verklaard dat het distributiebedrijf er mee stopt. In het bericht worden
de filmmakers en producenten bedankt voor het vertrouwen dat ze in het bedrijf
hebben geschonken, maar wordt er geen reden voor de opheffing gegeven. Eind
vorige week deden de geruchten de ronde dat er een financiële crisis was binnen
het bedrijf.
New Yorker Films werd in 2002 gekocht door Madstone
Films, maar de laatste werd na twee jaar al opgedoekt. Madstone Films had de
bezittingen van New Yorker Films, die erin slaagde in zijn eentje verder te gaan
, echter als onderpand gebruikt. Deze moet nu terugbetaald worden. Het verlies
van de grote filmbibliotheek, zorgt voor het faillissement van het bedrijf.
New Yorker Films werd in 1965 opgericht door Daniel Talbot, die tegenwoordig
wordt bijgestaan door mede-eigenaar Jose Lopez. Al snel werden er buitenlandse
films geïmporteerd en uitgebracht. Door films uit te brengen van onder andere
Bernardo Bertolucci, Jean- Luc Godard en Ousame Sembene, stond de distributeur
bekend als een innovatief, artistiek verantwoord en politiek geëngageerd bedrijf
. Behalve veelal niet-Amerikaanse films, bood New Yorker Films ook een helpende
hand aan de makers van onafhankelijke producties. Zo werden de eerste films van
regisseurs als Gus van Sant en Jim Jarmusch door het distributiebedrijf de
bioscopen ingeloodst. Daarbij was New Yorker Films, naar eigen zeggen, ‘een plek
waar altijd veel ruimte geweest voor internationale, vrouwelijke filmmakers en
documentaires.’
Vanaf de jaren ’90 is het bedrijf zich gaan richten op de videomarkt, waar ook hier de traditie van onafhankelijke en internationale cinema is voortgezet. Het originele, visuele format van de films en de kwaliteit bleven ook op video gewaarborgd. Ook was New Yorker Films in het bezit van een uitgebreide filmbibliotheek, die zowel indie-films als klassiekers bevat. De verkoop hiervan betekent het einde voor de Amerikaanse filmdistributeur.