De feiten
Geboren: 15 september, 1946, San Saba, Texas
, VS
Actief als: acteur, regisseur, producent
Eerste film:
Love Story (1970)
Prijzen: won een Oscar en Golden Globe voor zijn bijrol
in The Fugitive; werd nog twee keer genomineerd voor een Oscar, voor In the
Valley of Elah en JFK; ontving drie BAFTA-nominaties voor zijn rollen in JFK,
The Fugitive en No Country for Old Men; kreeg in 2000 in Cannes de prijs voor
beste acteur voor The Three Burials of Melquiades Estrada.
Beste film
Jones is op zijn best als hij zich in zijn natuurlijke
habitat bevindt, zoals in The Three Burials of Melquiades Estrada. Hij speelt
een Texaanse boer, van wie een Mexicaanse vriend wordt neergeschoten door een
Amerikaanse grenswacht. Hij ontvoert de dader en sleurt hem mee door het
desolate grensgebied tussen Texas en Mexico. Jones lijkt niet veel moeite te
moeten doen om geloofwaardig over te komen als zwijgzame cowboy en ook als
regisseur maakt hij indruk. Het is met name de Bijbelse, onheilspellende sfeer
die zijn regiedebuut (tv-film The Good Old Boys niet meegerekend) zo intrigerend
maakt. Ook zien: No Country for Old Men, The Fugitive, JFK.
Slechtste Film
Batman Forever. Jones weet geen moment te
overtuigen als Harvey ‘Two-Face’ Dent, met name omdat hij de essentie van het
personage niet weet te vatten. Het grootste probleem is dat het schizofrene
aspect van zijn karakter – Two-Face is gebaseerd op Dr. Jekyll and Mr. Hyde –
totaal onderbelicht blijft. Jones versie van Dent is veel meer een geschifte,
eendimensionale superschurk à la de Joker, en voegt dan ook niets toe aan het
Batman-universum.
Handelsmerk
Jones wordt
veelal gecast als norse agent (No Country, In The Electric Mist) of als militair
(Heaven & Earth, Rules of Engagement). Met zijn harde uiterlijk en grauwe stem
is hij dan ook uitermate geschikt voor de rol van autoritaire man, die niet in
staat is om zijn gevoelens te tonen.
Tommy Lee Jones over
Tommy Lee Jones
(waarom hij ging acteren) ‘Het simpele antwoord
is dat het mij leuk leek. Het gecompliceerde antwoord is dat het te maken heeft
met het plezier en de noodzaak van verbeelding. Maar ik ben niet zo analytisch
ingesteld. Ik hou het bij het simpele antwoord. Het is leuk.’
(New York
Times, 1993)
‘Karakters zonder integriteit zijn net zo interessant
als karakters met integriteit.’
(Greencine, 2008)
‘Ik haat
improvisatie. Voorbereiding is heel belangrijk, repeteren is heel belangrijk.
Natuurlijk, spontaniteit is ook belangrijk, maar wat je wilt is zo hard mogelijk
werken om een onbetwistbare illusie van spontaniteit te creëren. Echtheid is
gevaarlijk.’
(Uncut, 2007)
(over hoe hij leerde regisseren) ‘
Ik heb met meer dan vijftig regisseurs gewerkt en sinds dag één heb ik goed
opgelet. Dat is wel zo’n beetje mijn opleiding geweest, afgezien van mijn studie
kunstgeschiedenis en filmen met mijn eigen camera’s. Ik heb vijftig
verschillende soorten foute en vijftig verschillende goede manieren gezien om
iets te bereiken. Je laat gewone de slechte elementen weg.’
(Telegraph,
2006)
‘Op een dag verkende ik de gebouwen rond mijn school. Ik
opende een deur en aan het einde van een grote, donkere ruimte was een blinkende
plek. Het was een podium. Het was verlicht en er werd een toneelstuk
gerepeteerd. Een kind liep over het podium en viel. Ik hoorde het schoolhoofd
vanuit het donker roepen, met zijn Britse accent: “My dear boy, you’re merely
drunk, you haven’t been shot, do it again”. Ik vond het er erg leuk uitzien,
literatuur vertalen naar spel. Dus deed ik auditie voor het toneelstuk en
sindsdien acteer ik.’
(New York Times, 1993)
(over The Three
Burials of Melquiades Estrada) 'Zelfs filmjournalisten zijn verleerd eerst goed
te kijken voordat ze met hun oordeel komen. Ze zien cowboys en schrijven:
western. Ik denk dan: pardon? Waarom doordrammen als de beelden een heel ander
verhaal vertellen?'
(Cinema.nl, 2006)
‘Ik heb nog altijd niet
besloten wat ik ga doen ‘als ik groot ben’. Ik denk nog steeds dat er maar één
ding is waar ik echt geschikt voor ben, en dat is een jongen uit Texas zijn.’
(Uncut, 2007)
Op Scherp: Tommy Lee Jones
‘Ik haat improvisatie’
Tommy Lee Jones is een Texaan in hart en nieren. Nadat hij begin jaren ’90 Hollywood al verliet om zich op een ranch in Texas te vestigen, lijkt hij nu ook in zijn acteerwerk steeds vaker terug te keren naar zijn geboortegrond, zoals in No Country for Old Men en het door hem zelf geregisseerde The Three Burials of Melquiades Estrada. Zijn nieuwste film In The Electric Mist, vanaf donderdag in de bioscoop, speelt zich weliswaar af rond de moerassen van Louisiana, maar de atmosfeer van the Deep South blijft vergelijkbaar. Jones is met zijn doorgroefde kop en rauwe, norse uitstraling dan ook de ideale acteur om de ziel van het Zuiden te verbeelden.