Aanleiding voor dit verdrag is een
onderzoek van de Universiteit van Twente in opdracht van het ministerie van
Justitie. Hieruit blijkt dat medewerkers van winkels zelden vragen naar de
leeftijd van jongeren bij aankoop van dvd’s. Van de 528 aankooppogingen door
minderjarigen werd in gemiddeld 86% van de gevallen de leeftijdsgrens van 12 of
16 jaar niet nageleefd. Bioscopen kwamen nog het beste uit het onderzoek; zij
vroegen het vaakst naar de leeftijd van de klant.
De ondertekenaars
van het verdrag streven ernaar om in 2011 minimaal 70 procent van de 16 jaar
leeftijdsgrens na te leven. ‘Uit het onderzoek is gebleken dat winkels een
zodanig laag niveau scoorden dat 70 procent al een mooi streven is,’ zegt Paul
Verstraeten, woordvoerder van het NICAM (Nederlands Instituut voor de
Classificatie van Audiovisuele Media). Dit instituut is verantwoordelijk voor de
coördinatie van de Kijkwijzer. Verstraeten: ‘Er is speciaal een bureau in het
leven geroepen die de afspraken de komende tijd gaat monitoren met mystery
shoppers. Kinderen worden bijvoorbeeld naar de bioscoop of winkel gestuurd
om een aankoop te doen.’
Voor bioscoopketen Pathé verandert er
weinig, laat woordvoerder Daniëlle Koot weten. ‘Wij leven de regels nu al na,’
zegt ze. ‘In het vervolg gaan we wel vragen of een bezoeker 12 jaar is, als er
gerede twijfel bestaat.’ Naleving kan lastig zijn, omdat 12-jarigen niet vallen
onder de wet Identificatieplicht en dus geen identiteitsbewijs hoeven te tonen.
Op 28 oktober tekenen de ketens het verdrag in Den Haag. Het ministerie van
Justitie presenteert op die datum een nieuwe voorlichtingscampagne over
leeftijdsgrenzen: ‘Te jong? Dan moeten we nee verkopen.’
Strengere naleving leeftijdsgrenzen bij films
Bioscopen en winkelketens sluiten verdrag met ministerie
De leeftijdsgrenzen bij films moeten beter worden nageleefd. Bioscoop-, winkel- en videotheekketens zullen hierover op 28 oktober een verdrag sluiten met minister Hirsch Ballin van Justitie. Dat betekent dat medewerkers van deze ketens bij twijfel zullen vragen naar de leeftijd van de consument.