De eerste ‘maanreis-film’ en waarschijnlijk meteen ook de meest beroemde is Le voyage dans la lune (1902). Deze allereerste sf-film bracht de beroemde roman van Verne met innovatieve effecten in beeld. Het boek werd niet letterlijk aangehouden, maar op een komische manier geïnterpreteerd. De wetenschappers in de film stuiten op andere dingen dan ze van tevoren hadden verwacht. De maan heeft een gezicht (de raket landt in haar oog; een iconisch beeld) en er leven gevaarlijke insectmensen die de wetenschappers weer wegjagen. Volgens sommigen leverde regisseur Meliès met zijn komische insteek verkapte kritiek op de hiërarchische normen en waarden in de Franse maatschappij. Het idee om een ruimteschip in een kanon af te schieten, zoals in deze film, is een tijd lang overigens echt als optie gezien.
20 juli 2009 is het precies veertig jaar geleden dat Neil Armstrong als eerste mens op de maan stond. De interesse om er naartoe te reizen bestaat echter al veel langer maar lijkt ook alweer weggeëbd. Beelden uit de filmgeschiedenis van verschillende maanreizen.
Hoewel NASA weinig interesse meer lijkt te hebben in maanreizen en verdere ontwikkelingen op dat gebied, lijkt de interesse in de filmwereld wel nog te bestaan. Moon is een van de weinige films over maanreizen die zich niet op historische gebeurtenissen heeft gebaseerd. Het futuristische verhaal werd geschreven door Duncan Jones (de zoon van David Bowie), die tevens de film regisseerde. De film is tot nu toe alleen in Engeland te zien en is op meerdere festivals goed ontvangen. Moon gaat over de astronaut Sam Bell, die drie jaar alleen op de maan moet verblijven voor het bedrijf Lunar Industries. De productie vond plaats tijdens de schrijversstaking in Hollywood, wat het onverwachte voordeel opleverde dat Jones de beste special-effects personen kon krijgen. De film wordt in oktober in Nederland verwacht.