Één van de billboards toonde een afbeelding van Allen uit de film Annie Hall
(1977), waarop hij zich heeft verkleed als chassidische Jood. De billboards
hebben een week in New York en Hollywood gehangen en de afbeeldingen verschenen
ook op het internet, met de naam van het kledingmerk eronder.
Allen
wint zich niet alleen op omdat het kledingmerk geen toestemming heeft gevraagd,
ook vindt hij de reclamecampagne vuil en van slechte kwaliteit. ‘Als ik al een
reclame zou maken, zou het een slimme, grappige en intellectuele reclame moeten
zijn. Reclame maken voor American Apparel zou zoiets zijn als reclame maken voor
deodorant of sigaretten,’ aldus Allen.
De advocaten van American
Apparel vinden de geëiste schadevergoeding veel te hoog en gooien nu Allens
bevlekte reputatie in de strijd. Volgens het kledingmerk overschat Allen
zichzelf en is hij, door zijn veelbesproken liefdesleven en seksschandalen, lang
geen tien miljoen dollar waard. Tijdens de rechtszaak zullen de advocaten van
American Apparel dit proberen hard te maken door Allens relatie met ex-vrouw Mia
Farrow en zijn huidige huwelijk met Farrows adoptiedochter Soon-Yi ter sprake
te brengen.
Volgens Allen probeert American Apparel hem te
intimideren en is zijn privéleven irrelevant in de zaak.
De
advocaten van American Apparel hebben ondertussen laten weten dat het
kledingmerk open staat voor een eventuele schikking en hoopt een rechtszaak te
vermijden.
Woody Allen ruziet met American Apparel
Kledingmerk gebruikt Allen in reclamecampagne
Regisseur Woody Allen klaagt American Apparel aan omdat het kledingmerk vorig jaar zonder toestemming billboards met Allens afbeelding erop heeft verspreid. De advocaten van de filmmaker hebben een schadevergoeding van tien miljoen dollar geëist.