Het fonds stelt jaarlijks 2,5 miljoen euro beschikbaar voor de Nederlandse
filmsector, waarvan 1,6 miljoen euro specifiek bedoeld is voor de productie van
nieuwe films. Dat maakten de brancheorganisaties NVF (Nederlandse Vereniging van
Filmdistributeurs) en NVB (Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten)
woendag bekend.
Sinds de jaren negentig investeerden de
filmdistributeurs en de bioscoopexploitanten al 900.000 euro in de Nederlandse
filmsector als gevolg van het destijds ingevoerde verlaagde btw-tarief op
bioscoopkaartjes. De NVB en de NVF verhogen dit budget sinds 1 januari met een
extra jaarlijkse bijdrage van 1,6 miljoen euro.
Dat geld wordt
verdeeld over succesvolle Nederlandse films op basis van een nieuwe
bonusregeling, waardoor producenten van succesvolle films met de hoogste
bezoekerscijfers het meest profiteren. Wel zijn ze verplicht de toegekende bonus
in nieuwe films te investeren, lichtte een woordvoerder woensdag toe.
De bioscoopbranche hoopt met de extra stimuleringsmaatregel meer bezoekers naar
de bioscopen te trekken. Vorig jaar steeg het aantal bezoekers met 15 procent
tot 27,2 miljoen bezoekers. In 2009 bestond 17 procent van het aanbod in de
bioscopen uit Nederlandse films.
Bron: ANP
Nieuw fonds voor Nederlandse film
Initiatief van de filmdistributeurs en bioscoopexploitanten
De Nederlandse filmdistributeurs en bioscoopexploitanten richten samen de Stichting Abraham Tuschinski Fonds op.