Het afgelopen jaar deelde studio Sony speciale 3D-projectoren aan Amerikaanse
bioscopen uit in ruil voor het maken van reclame voor Sony-films. Om op zo'n
projector ook 3D-films te draaien, moet een speciale lens voor de gewone lens
worden gedraaid. Maar deze handeling kost veel tijd en technische kennis; de
projector moet worden open geschroefd en bovendien moeten voor het wisselen van
de lens allerlei wachtwoorden worden ingevoerd. Het gevolg is dat filmoperateurs
de lens vaak niet verwisselen, aldus het artikel in de Boston Globe.
Sony weigert een reactie te geven. Dan Huerta, de vice-president van American
Multi-Cinema (AMC), de op één na grootste bioscoopketen in de Verenigde Staten,
zegt in een reactie: 'We hebben niet echt een officieel beleid wat betreft het
wisselen van de lens.'
Pathé Nederland zegt niet met projectoren te
werken waarbij een extra 3D-lens op de projector gezet moet worden. Wolff
Cinema Groep, exploitant van vijftig Nederlandse bioscopen, werkt met
projectoren van een ander merk en wisselt gewoon elke keer de lens.
Volgens de Boston Globe is de laksheid van filmoperateurs de reden dat sommige bioscoopfilms in de Verenigde Staten te donker worden geprojecteerd. In een artikel over bioscopen in Boston onthulde de krant dat sommige filmtheaters die de speciale digitale 3D-projector van Sony gebruiken om zowel 2D- als 3D-films te vertonen, een bijgeleverde 3D-lens soms gewoon op de projector laten zitten; ook bij de vertoning van 2D-films. Het resultaat: 2D-films worden 85% donkerder dan bedoeld.