De poster van 170 Hz, ontworpen door Susanne Keilhack en Joost Hiensch (
Shosho), is bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2011. De prijs bestaat uit 2.
500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge
harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.
De jury had het affiche
genomineerd. 'Het winnende affiche toont twee zoenende tieners, badend in hard,
rood licht, wat voor een dreigende en mysterieuze uitstraling zorgt. De koele,
ingehouden typografie geeft de poster een smaakvolle, ja chique uitstraling.'
Van de genomineerde affiches gaf het publiek 170 Hz de meeste stemmen. '
Eenvoudig, mysterieus, intiem. De afbeelding maakt nieuwsgierig naar hun verhaal
', schreef een van de stemmers. 'Met weinig kleuren veelzeggend. Van alle
nominaties nodigt deze het meeste uit om de film te kijken', noteerde een ander.
170 Hz bleef Sint van Dick Maas (idee), BLT & Associates en Michael van
Randeraat ('Spraakmakend, dus goed!') en Among Horses and Men van Bart Kaper ('
Je proeft het zand, je hoort de paarden bijna') nipt voor in de online-stemming
. De andere genomineerde affiches waren Majesteit van BLT & Associates en Code
Blue, eveneens ontworpen door Keilhack en Hiensch.
Keilhack en
Hiensch vormen het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho, dat niet alleen filmposters
ontwerpt, maar ook visuele effecten en animaties voor film en televisie maakt,
en interactieve programma's voor culturele instellingen en bedrijven ontwikkelt
. Keilhack en Hiensch waren al twee keer eerder genomineerd: in 2010 voor Win/
Win, in 2009 voor Nothing Personal.
170 Hz, het speelfilmdebuut van
Joost van Ginkel over een jong doof meisje dat wegloopt met haar dove rebelse
vriend, wordt maart 2012 door Cinéart in de Nederlandse bioscopen uitgebracht.
Bekijk de uitreiking: