Nederlandse films doen het goed

De vier best bezochte films 2011 tot nu toe zijn Nederlands

Nederlandse films hebben het goed gedaan in het eerste kwartaal van 2011: de vier best bezochte titels van de afgelopen tien weken komen van Nederlandse bodem. Volgens de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) is tot nu toe de bestbezochte film in 2011 Sonny Boy.

De verfilming van het gelijknamige boek van Annejet van der Zijl wordt gevolgd door New Kids Turbo!, Gooische Vrouwen en Loft. De eerste drie titels hebben dit jaar elk bijna 400.000 bezoekers getrokken. New Kids Turbo! en Loft haalden vorig jaar al enkele honderdduizenden bezoekers binnen.

Unieke situatie
Directeur Ron Sterk van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) spreekt van een unieke situatie. 'We proberen doorgaans de uitbreng van titels van Nederlandse bodem in de theaters enigszins te spreiden, omdat ze elkaar anders in de bioscopen in de weg kunnen zitten’, legt hij uit. 'Ik denk dat zo’n situatie als deze zich nog nooit eerder in de Nederlandse bioscoopgeschiedenis heeft voorgedaan.'

Opmars
Volgens Sterk zijn de cijfers 'kenmerkend voor de opmars van de Nederlandse film in de afgelopen jaren. Het aandeel van titels van eigen bodem in de bioscopen schommelt de afgelopen jaren doorlopend tussen de 15 en 20 procent. Het is nauwelijks meer voor te stellen dat dit percentage in de jaren negentig onder de 1 lag.’

Na de vier Nederlandse titels zijn het op dit moment vooral de Oscarwinnaars The King’s Speech en Black Swan die het goed doen in de bioscopen.

Bron: ANP