De Volkskrant en de VPRO beschouwen Cinema.nl als een geslaagd experiment.
Door de samenwerking tussen de krant en de omroep is een filmwebsite ontstaan
met persoonlijk filmadvies en -nieuws, een filmagenda voor bioscoop en televisie
en een database met filmrecensies uit de Volkskrant. Na tien jaar trekt Cinema.
nl ruim 12.000 filmliefhebbers per dag.
Maar de Volkskrant is een
commerciële onderneming en de VPRO een publieke omroep. Daarom botst de
samenwerking op de beperkingen van de mediawet. Die staat de VPRO niet toe om
bij te dragen aan het maken van winst door derden. Zakelijke activiteiten die
normaal zijn voor een krant, zoals het werven van adverteerders, zijn daardoor
onmogelijk.
De Volkskrant draagt - met enige spijt in het hart -
Cinema.nl aan de VPRO over en kiest er nu voor haar naam op filmgebied in eigen
beheer uit te bouwen, in de krant en online. De VPRO betreurt het besluit van de
Volkskrant, maar zal Cinema.nl met volle overtuiging zelf voortzetten.
Na een succesvolle samenwerking van tien jaar stapt de Volkskrant uit Cinema.nl. De VPRO gaat alleen verder met de filmwebsite. De Volkskrant gaat uitgebreid aandacht besteden aan film op vk.nl.