Het onderzoek werd gehouden onder 16.500 middelbare-scholieren tussen de
tien en negentien jaar afkomstig uit Nederland, Duitsland, IJsland, Italië,
Polen en Groot-Brittannië. Zij werden gevraagd vragenlijsten in te vullen over
hun alcoholgebruik en filmkijkgedrag.
De onderzoekers stelden per
land een lijst samen met de 250 populairste films, waarvan voor elke film
bepaald werd hoe vaak er alcohol in beeld kwam. Vervolgens kon aan de hand van
de ingevulde vragenlijst voor elke jongere worden berekend hoeveel alcoholscènes
hij of zij gezien had. Dit werd dan weer gerelateerd aan het alcoholgebruik van
de jongeren.
Films waarin niet gedronken wordt, zijn schaars: in 86
procent van de populaire films komt ten minste één scène voor met alcohol. De
Nederlandse jongeren hadden gemiddeld ongeveer 3200 alcoholscènes gezien in de
vijf jaar voorafgaand aan het onderzoek. Dit gold voor jongeren in alle zes
landen, ongeacht de verschillende culturen, wetten, normen en gewoonten met
betrekking tot alcoholgebruik.
Het is voor het eerst dat er
onderzoek gedaan is naar alcohol in films die onder jongeren in Europa populair
zijn. Onderzoekster Evelien Poellen van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt
de resultaten zorgelijk:’Films met alcoholscènes worden wereldwijd verspreid en
veel bekeken. Alcoholgebruik in films zou moeten worden opgenomen in
classificatiesystemen, zoals de Kijkwijzer in Nederland.’
Op dit
moment mag er op televisie voor negen uur ’s avonds geen alcoholreclame worden
uitgezonden. Voor alcohol in films zijn er geen beperkingen.
Alcohol in films leidt tot meer drankgebruik
Nieuw onderzoek onder jongeren
Jongeren die veel naar films kijken waarin alcohol wordt gedronken, hebben meer kans om zelf ook veel (meer dan vijf glazen) te gaan drinken. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen en vijf andere Europese universiteiten.