Het team van onderzoekers van de universiteit van Tottori gebruikten de effecten van advertenties en mond-tot-mond-reclame om een formule samen te stellen die blijkt te kunnen voorspellen hoeveel een film op kan brengen als die eenmaal is uitgebracht. Het enige wat de onderzoekers aan de formule moeten toevoegen zijn de dagelijkse reclamekosten van een film. Met behulp van deze formules voorspelden ze al de opbrengst van een aantal grote films als The Da Vinci Code, Transformers en Avatar.
'De voorspellingen bleken na verschijning van de films goed te kloppen. Dit betekent dat de formule juiste voorspellingen kan geven over hoe succesvol een film gaat worden nog voordat de film is uitgebracht.' Dit zei The Institute of Physics dat afgelopen vrijdag het onderzoek publiceerde in de New Journal of Physics.
De formule was oorspronkelijk ontworpen om te voorspellen hoe mond-tot-mond-communicatie zich verspreidt over sociale netwerken. Het onderzoek naar het feitelijk verloop van online mond-tot-mond-communicatie, dat gericht was op gesprekken over films , bleek de voorspellingen van de formule te bevestigen. Toen de onderzoekers deze voorspellingen echter vergeleken met de opbrengst van de online besproken films, bleken deze sterk overeen te komen.
Hoofdauteur van het onderzoek Akira Ishii zegt dat het belangrijkste voordeel van de formules is dat het bedrijven de mogelijkheid geeft te bepalen wat de beste tijd is om geld in reclame te steken. De Japanners willen de formules nu ook toepassen op andere commerciële markten zoals die van snacks, instant noodles, frisdranken en online muziek.