Idee?
‘Ik heb in de afgelopen negen jaar zes of zeven
korte films gemaakt. Het is alsof die films mijn vocabulaire zijn gaan vormen,
waarmee ik Neighbouring Sounds weer heb gemaakt. Al vind ik het ook belangrijk
om vernieuwend te blijven. Een duidelijk verhaal heeft deze film niet, het is
meer een observatie van een buurt, een gemeenschap. Het tropische klimaat is een
belangrijk onderdeel van de Braziliaanse cultuur, dat probeer ik over te
brengen in mijn film. Ik probeer het publiek verder niets te leren, ik wil
alleen maar laten zien.’
Typisch Braziliaans?
'De film zelf is denk ik niet typisch Braziliaans, maar het gegeven en de
manier waarop ik dat uitwerk wel. Zoals je bijvoorbeeld
No Country for Old Men, wat cultuur en beelden betreft, een typisch
Amerikaans verhaal kan noemen. Ik vond het ook spannend om de film voor het
eerst in het buitenland te vertonen, omdat het om een geheel andere cultuur gaat
die buitenstaanders nooit volledig kunnen begrijpen.’
Invloeden?
‘Toen ik een jaar of vijftien was zag ik voor het
eerst een film van de Amerikaanse regisseur
John Carpenter. Sindsdien heb ik al zijn films gezien. Assault on Precinct
13 uit 1976, het origineel dus, is mijn favoriet.
Roman Polanski vind ik ook een erg goede filmmaker.’
Ambities?
‘Ik werk nu aan een scenario dat een sciencefiction-/
horrorfilm moet worden. Het heet Bacurau, en gaat over een groep filmmakers die
een documentaire gaat maken over mensen die in een afgelegen gebied van Brazilië
wonen. Ze denken dat die mensen daar heel simpel zijn en doen een beetje
denigrerend, maar ze blijken zich flink te vergissen. Ik werk ook aan een script
met de titel Sex with Women, maar dat zit nog in de startfase.’
Filmen in Brazilië?
‘Er is aardig wat geld beschikbaar voor
nieuwe filmprojecten, van verschillende fondsen. Zo heeft een lokaal fonds uit
de plaats waar ik vandaan kom bijgedragen aan maar liefst drie van de
Braziliaanse films die hier in Rotterdam draaien. Daar zitten wel bepaalde
voorwaarden aan – ze willen een voltooide film zien – maar je hoeft geen
commerciële films te maken die zoveel mogelijk winst maken.’
Typisch Braziliaans
Neighbouring Sounds van Kleber Mendonça Filho
Neighbouring Sounds van de Braziliaanse regisseur Kleber Mendonça Filho (1968) is een kleurrijke, filmische observatie van een buurtgemeenschap in Recife, Brazilië, waar Filho zelf is opgegroeid.