De prijs bestaat uit 2.500 euro en een wisseltrofee: een ingelijst affiche van de klassieker Jonge harten (1936), ontworpen door Titus Leeser.
Volgens de jury springt het winnende affiche in het oog door de compositie en
het kleurgebruik: 'Het intrigeert doordat de visuele vormen mooi doch
raadselachtig zijn. Wat zien we precies? Een decolleté? Een zwembad? Nee, het
gaat over mosselen. De poster verbeeldt fraai de licht erotische connotatie van
de mossel.'
L’amour des moules bleef Doodslag van Marc Koppen en
Theo Maassen (Scherpontwerp), Kyteman Now What? van Pieter Vos en Merel Snel (
75b) en De Heineken Ontvoering en Kauwboy (beide ontworpen door Brat Ljatifi (
Brat Creative Works) ruim voor in de online-stemming.
Keilhack en
Hiensch, die samen het Amsterdamse ontwerpbureau Shosho vormen, wonnen de Cinema
.nl Afficheprijs vorig jaar ook al, met hun poster voor 170 Hz. Eerder waren ze
al twee keer genomineerd: in 2010 voor Win/Win en in 2009 voor Nothing Personal.
l’Amour des Moules, een documentaire van Willemiek Kluijfhout, is 27
september door Cinema Delicatessen in de Nederlandse filmhuizen en bioscopen
uitgebracht.
De winnaar van de 12de Cinema.nl Afficheprijs is
donderdagavond 4 oktober uitgereikt in De Talkshow van het Nederlands Film
Festival, gepresenteerd door Isolde Hallensleben.