Al in augustus 2012 zou
Serebrennikov beginnen met het draaien van zijn film over de Russische
componist. De productie moet uitkomen in 2015, op Tsjaikovsky’s 175ste
verjaardag. Maar in Rusland, waar de overheid deze zomer nog een wet aannam die
‘propagering’ van homoseksualiteit illegaal stelt, was er weinig animo om de
film over een vermeend homoseksueel te financieren.
Pas na vele
herschrijvingen van het script, waarbij hints naar Tsjaikovksy’s geaardheid
stukje bij beetje verdwenen, was de minister van Cultuur, Vladimir Medinski,
bereid om 30 miljoen roebels in de film te stoppen. De minister stelt dat er
geen enkel bewijs is voor die ‘geruchten’ over de nationale held en dat
Serebrennikov zich daarom veel beter kan richten op zijn genie dan op zijn
privéleven.
Die 30 miljoen zijn volgens Serebrennikov bij lange na
niet genoeg, maar in verdere financiëring lijkt de staat niet geïnteresseerd.
Vanwege een gebrekkige commerciële potentie, is de officiële verklaring. Maar
Serebrennikov vermoedt dat de beslissing beïnvloed is door de verhitte
discussies in de media. ‘Het gaat alleen maar over de vraag of Pjotr Iljitsj
homo was of niet,’ schreef hij geïrriteerd op zijn Facebookpagina. ‘’Niet,’
houden de minister van Cultuur en mijn scenarist vol. ‘Wel!’ antwoord de hele
wereld in koor. Deze zaak interesseert en beroert iedereen.’
Volgens
Valery Sokolov, de Russische violist, zal de film onder handen van
Serebrennikov zeker naar Tsjaikovsky’s geaardheid hinten. ‘Dat hij homo was
staat als een paal boven water.’ Bovendien staat de regisseur erom bekend
controversiële producties af te leveren, precies datgene wat volgens Sokolov de
financiers afschrikt.
Dat de overheid ondanks het omstreden imago
van Serebrennikov geld in de productie steekt, is volgens Medinski om de
overheidsinvloed garanderen. ‘Als de overheid geld aan een film schenkt, dan
heeft het recht om de inhoud van de productie te beïnvloeden. We zullen nooit
meebetalen aan films die onze natie besmeuren.’
Om aan deze druk te
ontsnappen heeft Serebrennikov besloten de bijdrage van het cultuurministerie
bij wijze van protest te retourneren en zal hij zijn heil bij buitenlandse
financiers zoeken. Hij schrijft op Facebook: ‘We zullen onze fondsen voor de
film over één van onze beste nationale componisten in het buitenland zoeken.
Niet in Rusland.’ De ironie van de situatie is hem niet ontgaan. Serebrennikov
eindigt zijn post met een parallel tussen de moeizame financiering van zijn film
in Rusland en de laatste jaren van Tsjaikovsky’s leven, die hij voornamelijk in
Europa en Amerika doorbracht om te ontsnappen aan de animositeit jegens zijn
geaardheid.
Controverse over geaardheid Tsjaikovsky in aankomende film
Regisseur besluit film in het buitenland te laten financieren
Regisseur Kirill Serebrennikov, wiens Betrayal vorig jaar meedong naar de Gouden Leeuw in Venetië, is al geruime tijd bezig met de productie van een film over het leven van Pjotr Tsjaikovsky. Maar groeiende druk vanuit de overheid om tekenen van diens homoseksualiteit uit de film te verwijderen beweegt de regisseur ertoe om de fondsen uit het buitenland te halen.