De prijs is in 2001 geïnitieerd om een volgens de jury onderbelicht maar
belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen. De
onderscheiding is een publieksprijs, maar de voorselectie wordt bepaald door een
vakjury, die dit jaar naast De nieuwe wildernis ook de affiches van
Borgman,
Verliefd op Ibiza,
De ontmaagding van Eva van End en
Wolf selecteerde. De beoordeling werd niet alleen gemaakt op basis van
artistieke kwaliteiten; de posters werden ook geacht communicatief en wervend te
zijn. Tijdens de competitie bleef
De nieuwe wildernis zijn concurrenten ruim voor.
‘Met de poster
voel je kracht, voel je de aarde bewegen onder het geweld van de rennende
paarden. Wil je de film zien, horen en voelen,’ had één van de stemmers over
Jacks werk te zeggen. Een ander vond 'de sfeer op de poster 'zowel mooi als
gevaarlijk. Precies zoals de natuur is. De poster straalt het uit: dit is geen
saaie documentaire, dit is Nederlands zoals je het nog nooit eerder zag!’
De nieuwe wildernis deed het ook in de bioscopen goed bij het publiek: alleen
al in het openingsweekend tijdens het Nederlands Film Festival werd de film door
65.000 mensen gezien.
Voorgaande winnaars van de Afficheprijs waren
onder andere
l’Amour des Moules,
170 Hz,
Van God Los en
Minoes.
De nieuwe wildernis wint Cinema.nl Afficheprijs
Poster voor natuurfilm volgens publiek veruit het beste
De poster van De nieuwe wildernis, de natuurfilm van Mark Verkerk en Ruben Smit, heeft de Cinema.nl Afficheprijs 2013 gewonnen, de prijs voor beste filmposter van het jaar. Arent Jack, de ontwerper, heeft donderdag 3 oktober 2.500 euro ontvangen plus een wisseltrofee: een ingelijst affiche van Jonge harten uit 1936, ontworpen door de kunstenaar Titus Leeser.