Op 18 januari verscheen de film, van debuterend regisseur Randy Moore, voor
het eerst op het Sundance Film Festival, waar het publiek met open mond het
verhaal gadesloeg over een man die met zijn gezin in Disney World verblijft, te
horen krijgt dat hij ontslagen is en vervolgens langzaam zijn verstand verliest
. ‘Het is onmogelijk dat deze film bestaat,’
schreef één recensent verbijsterd. ‘Het kan niet zo zijn dat ze hele scènes
hebben gedraaid in de daadwerkelijke attracties. Het kan niet zo zijn dat ik
zonet een film gezien heb die suggereert en toont dat de Disneyprinsessen
zichzelf prostitueren aan rijke Aziaten. Het kan gewoon niet waar zijn.’
Dat Escape from Tomorrow een landelijke release zou krijgen werd door de
subversieve inhoud zeer onwaarschijnlijk geacht. ‘Disney’s advocaten zitten nu
waarschijnlijk in hun helikopters een inval op Sundance voor te bereiden,’
grapte een criticus tijdens het festival. Maar Disney zweeg en de
onvermijdelijk geachte vervolging vanuit het bedrijf bleef verrassend genoeg uit
, volgens vele critici om verdere publiciteit te vermijden.
Voorzichtig stapte Producers Distribution Agency vervolgens naar voren om Moore’
s film te distribueren. Het bedrijf verspreidde al eerder controversieel werk,
waaronder
Exit Through the Gift Shop, van Britse graffitikunstenaar Banksy. Die (nep?)
documentaire bevatte ook al een scène die illegaal in Disneyland was opgenomen,
maar Escape from Tomorrow is de eerste speelfilm die zich daar, zonder
medewerking van Disney, volledig afspeelt. Nadat Moore had ingestemd met PDA’s
eis enkele al te choquerende fragmenten in te korten werd eind augustus bekend
gemaakt dat de film op 11 oktober in de bioscopen zou verschijnen. Een teller op
de officiële website houdt vanaf vandaag de verstreken tijd bij dat de makers
nog niet zijn aangeklaagd.
De meningen onder de Amerikaanse
recensenten zijn verdeeld: waar de Hollywood Reporter Escape from Tomorrow als
een ‘uniek, subversief en surrealistisch werk vol iconische beelden’
prijst,
noemt de New York Times de film ‘een rommelige, amateuristische hommage aan
David Lynch.’ Of de film ook in de Nederlandse bioscopen zal verschijnen, of
zelfs maar naar Europa verscheept gaat worden, is vooralsnog onbekend.
Bekijk hier de trailer: