Nolan is het eens met regisseur Quentin Tarantino, die zei dat de komst van digitale projectie in filmtheaters de dood van de bioscopen betekent. ‘De bioscoop als filmplatform is voor de filmindustrie wat live optredens voor de muziekindustrie zijn. Niemand gaat naar een concert om daar naar een MP3’tje te luisteren,’ legt Nolan uit. Digitale projectie verkleint volgens hem de kloof tussen de thuissituatie en de bioscoop.
De regisseur, die grote successen boekte met films als Memento, Inception en The Dark Knight, denkt echter dat juist die doodlopende weg vernieuwingen in het cinemalandschap teweeg zal brengen. ‘Het ontbreken van analoge standaarden heeft tot gevolg dat er geen regels zijn in hoe een film eruit ziet,’ aldus Nolan. ‘Ik kan me niet voorstellen dat zo’n open structuur geen buitengewoon nieuw filmwerk oplevert van innovatieve filmmakers.’
Als hoopgevend bewijs wijst Nolan op de jaren negentig, toen filmstudio’s na een reeks slechte films eveneens op een dood spoor zaten. Ook toen, zo zegt hij, stonden filmmakers als Tarantino zelf en de Dogma 95-beweging op, en gaven de filmcultuur nieuw elan.
Nolan verwacht dat ook de bioscopen flink zullen innoveren, zodat de manier van film kijken weer meer zal verschillen van de thuissituatie. Erg concreet vult Nolan die voorspelling nog niet in. Ironisch genoeg geeft de regisseur als enige voorbeeld de terugkeer van de klassieke filmrol in de bioscoop.