Op woensdag 17 september wordt de week geopend met voorpremières in een groot
aantal bioscopen, waaronder de nieuwe Nederlandse film Dorsvloer vol Confetti.
De actie is geïnspireerd op het Franse ‘La Fête du Cinéma’, wat in Frankrijk al
jarenlang een succes is. Voor de Nederlandse variant is een speciale commercial
gemaakt die vanaf vandaag in bioscopen te zien zal zijn.
Filmbranche organiseert Nationale Filmdagen
Tussen 18 en 24 september voor vijf euro naar elke film
De Nederlandse filmbranche organiseert dit jaar voor het eerst ‘De Nationale Filmdagen’. Tussen 18 en 24 september kan iedereen voor vijf euro naar elke film in de bioscoop.
De
commercial voor de Nationale Filmdagen.
Toevalligerwijs maakte
het
CBS gisteren bekend dat de prijs van een bioscoopkaartje de afgelopen vijf
jaar met 25 procent gestegen is. Reden voor de flinke prijsstijging zouden de
bezuinigingen op subsidies zijn.
De Nederlandse Vereniging van
Bioscoopexploitanten (NVB) liet echter dezelfde dag nog weten dat die cijfers
niet kloppen. Volgens hen zijn de prijzen van bioscoopkaartjes op één hoop
gegooid met die van schouwburgen en festivals, en is de eigenlijk stijging van
een bioscoopkaartje de afgelopen vijf jaar maar tien procent.
Ook
de stichting Filmonderzoek kwam gisteren naar buiten met cijfers over bioscopen
. In een
rapport stelde de stichting dat het aantal bioscoopgangers ten opzichte van
vorig jaar gelijk is gebleven. Verder bracht
The Wolf of Wall Street het afgelopen half jaar het meeste geld op, namelijk
bijna zes miljoen euro. De meest succesvolle Nederlandse film was
Toscaanse bruiloft, dat een bedrag van 4,5 miljoen euro binnenhaalde.
Tot slot legde het rapport het bioscoopbezoek naast de data van de wedstrijden
van het Nederlands elftal op het WK. Opvallend is dat het bioscoopbezoek omhoog
liep naarmate het Nederlands elftal vorderde in het toernooi.
Het bioscoopbezoek vergeleken met de wedstrijden van het Nederlands elftal