Daarnaast was 2013 ook een succesvol jaar voor het tweede deel van de Hobbit-
trilogie.
The Hobbit: The Desolation of Smaug in 3D heeft in Nederland de hoogste
kassaopbrengst behaald, met een omzet van 8,1 miljoen euro. De meest bezochte
Nederlandse film is
Verliefd op Ibiza, die 5,8 miljoen euro opbracht, en de documentaire die de
meeste bezoekers trok is
De nieuwe wildernis.
Ook hebben de Nederlandse bioscopen in
2013 weer meer bezoekers weten te trekken dan in vorige jaren. Nederlanders
bezochten de bioscopen afgelopen jaar 30,8 miljoen keer, wat een kleine stijging
van 0,8 procent ten opzichte van 2012 betekent. De arthouses en filmhuizen
werden juist 1,5 procent minder bezocht.
Het aantal bezoekers
voor Nederlandse films steeg ook mee. Ruim twintig procent van de bezoekers
kocht een kaartje voor een Nederlandse productie.
Verschrikkelijke Ikke 2 meest bezochte film van 2013
Aantal bioscoopbezoeken stijgt nog steeds
Met 915.000 bezoeken is de familiefilm Verschrikkelijke Ikke 2 de best bezochte film van het afgelopen jaar in Nederland. In juli 2015 zal er een spin-off van de Verschrikkelijke Ikke-filmserie in de bioscoop verschijnen, waarin de Minions de hoofdrol zullen spelen.