Het hoogtepunt van Akermans oeuvre is Jeanne Dielman, 23 Quai du Commece,
1080 Bruxelles, waarin we in 200 minuten de dagelijkse beslommeringen volgen van
een huisvrouw, waaronder klusjes als het schillen van de aardappels en het
draaien van de was. De film bevat een feministische boodschap, waarin de
seksuele belevenissen van Jeanne slechts een onderdeel zijn van haar routine.
De vaak trage vormexperimenten van Chantal Akerman zijn niet meteen
toegankelijk, maar worden desalniettemin geroemd door kunst- en filmcritici en
feministen. Twee van de vier Belgische films in de gerenommeerde lijst voor
kunstfilms They Shoot
Pictures Don’t They zijn van de hand van Akerman (naast Jeanne Dielman is
ook D'est opgenomen). Jeanne Dielman werd door Village Voice-recensent [naam]
uitgeroepen tot één van de twintig beste films van de twintigste eeuw.
Andere belangrijke titels van Akerman zijn News from Home, Je, tu, il, elle,
Hotel Monterey en Les Rendez-vous d'Anna. Ook maakte ze in de jaren negentig een
commerciële film met Julliette Binoche en William Hurt: Un divan à New York.
Haar nieuwste film, No Home Movie, zou vandaag z’n Amerikaanse première beleven
op het New York Film Festival. De film beleefde zijn debuut op Locarno, waar
deze slecht ontvangen werd. Volgens vrienden zou Akerman aangedaan zijn door de
hevige kritieken.
Chantal Akerman overleden
Belgische regisseur van Jeanne Dielman werd 65 jaar
Op 65-jarige leeftijd is vandaag de Belgische regisseur Chantal Akerman overleden. De cineaste werd vooral bekend door haar experimentele en feministische oeuvre, en geldt als één van de (artistiek) succesvolste Belgische regisseurs in het buitenland. Volgens de Franse krant Le Monde gaat het om zelfmoord.