Fukunaga stopt met It, Coppola met Little Mermaid

Overzicht: Afhakers

De afgelopen week kende Hollywood een aantal tegenslagen, waarbij bekende filmmakers besloten uit grote projecten te stappen, of volledig de lier aan de wilgen te hangen. Onder de afhakers van deze week: Sofia Coppola en Rick Baker.

De nieuwe versie van Stephen King’s It – de oorsprong van de alomtegenwoordige angst voor clowns – is een stuk minder interessant geworden nu regisseur Cary Fukunaga (Jane Eyre, True Detective) opstapt. De studio wilde een rechttoe-rechtaan product, terwijl Fukanaga ging voor 'smaakvol en klassiek ' en The Shining als voorbeeld noemde. Na het floppen van Poltergeist (een rechttoe-rechtaan remake), besloot de studio het budget te korten, wat de druppel was voor Fukunaga. 
 
Ook Sofia Coppola gooide de handdoek in de ring bij het maken van The Little Mermaid. Het was maar de vraag hoe de dromerige, trage stijl van Coppola te verenigen viel met de goed geoliede  marketingmachine van Disney, en kennelijk kwamen de filmmakers daar ook niet uit, want ook hier ging men uit elkaar vanwege 'creatieve meningsverschillen'. 
 
Colin Trevorrow heeft aangegeven dat hij de regie voor een sequel op zijn aankomende film Jurassic World niet ziet zitten. Dat laat hij liever aan iemand anders over. Hij richt zich liever op zijn eigen idee Intelligent Life, een scifi-film voor Dreamworks, en The Book of Henry. Over de inhoud van beide titels is nog niets bekend. 
 
Een ander soort afhaker is Paul Feig: deze week maakte hij namelijk bekend dat hij de regie van Ghostbusters 3 heeft geweigerd, ten faveure van zijn eigen Ghostbusters-project, met hoofdrollen voor Melissa McCarthy, Leslie Jones, Kate McKinnon en Kristen Wigg. Volgens Feig is zijn Ghostbusters-film geen sequel, maar een reboot. Een vervolgfilm zag hij niet zitten, en enkel het idee van de grond af aan te beginne met vier vrouwen in de hoofdrol wist hem te boeien. 
 
Voor Oscarwinnaar en make-upartiest Rick Baker is het helemaal genoeg. Hij heeft zijn pensioen aangekondigd, omdat de industrie volgens hem tegenwoordig snel en goedkoop verkiest boven kwaliteit, en hij graag de tijd neemt voor het maken van zijn monsters. De man achter de creaturen in An American Werewolf in London, Videodrome, Men in Black, Gremlins 2, The Nutty Professor en Hellboy zal gemist worden.