Hartje Parijs op de Place de Châtelet, tussen de beide theaters waar DAU plaatsvindt, is een tijdelijk visumgebouwtje verrezen. In plaats van een kaartje dient men een visum aan te vragen, geldig voor 6 uur, 24 uur of onbeperkt, prijzen van 35 tot 150 euro. De aanvraag is pas compleet na het invullen van een vragenlijst over persoonlijke onderwerpen zoals drugsgebruik, een eventueel psychiatrisch verleden, ervaringen in de liefde, overspel. Aan de hand van het profiel dat zo ontstaat, krijgen bezoekers een persoonlijke ervaring. Na afloop van DAU kunnen bezoekers afhankelijk van hun profiel in gesprek met een sjamaan, een psycholoog of een waarzegger over hun ervaringen. Uit een keurig gealfabetiseerd kaartenbakje vist een medewerker het onze. Het ziet er bedrieglijk echt uit. Later zal blijken dat dit het enige is dat werkt.
Het idee voor DAU werd al in 2005 gepresenteerd. De jonge Russische regisseur Khrzhanovsky, die een Tiger Award won voor zijn film 4, zou een biopic maken over Lev Landau, bijgenaamd Dau, een intrigerende, losbandige natuurkundige die werkte aan de Russische atoombom, maar ook in 1962 de Nobelprijs voor Natuurkunde won. Belangrijkste financier is de omstreden telecommiljonair Sergej Adoniev, die torenhoge budgetten verstrekt. DAU groeit uit tot een gigantisch project. Er kwam een enorme set in de Oekraïense stad Charkov, waar jarenlang meer dan 400 mensen ongescript leefden zoals in de Sovjettijd en af en aan werden gefilmd. Om het leven van Lev Landau recht te doen moest het niet nagespeeld, maar gerecreëerd worden, met volgens de regisseur ‘392,000 audities, 40,000 kostuums, 10,000 figuranten en 400 hoofdrollen.’ Grote namen zoals Marina Abramovic en theaterregisseur Romeo Castellucci stonden op de rol. Informatie over wat zich in ‘Instituut DAU’ afspeelde, bleef schaars. Zo kreeg het project een haast mythische status.